Ett brinnande engagemang för undervisning och lärande
NYHET
Under årshögtiden delade Umeå studentkår ut sitt pedagogiska pris till docent Therese Enarsson vid Juridiska institutionen. Hon tilldelas priset bland annat för sin förmåga att väcka nyfikenhet i ett komplext ämne. – Jag är väldigt öppen med att jag älskar att undervisa och jag tror att den glädjen smittar, säger Therese.
Umeå studentkårs pedagogiska pris delas årligen ut till en universitetslärare som uppvisat en stor pedagogisk skicklighet och ett starkt engagemang för sina studenter. Pristagaren utses från kandidater som studenterna själva nominerat.
Det är andra gången Therese får detta fina pris av studentkåren och hon känner sig väldigt hedrad och lite omtumlad.
– Att få priset en gång var fantastiskt, men att få det en andra gång hoppas jag verkligen betyder att studenterna uppskattar det jag försöker åstadkomma med den undervisning jag bedriver, säger hon.
Undervisningen – både rolig och utmanande
Det roligaste med undervisningen tycker Therese är när samtalet med, och mellan, studenterna tar fart.
– När studenterna inte bara återger vad de läst, utan börjar reflektera, ifrågasätta och se saker på nya sätt. Då får jag känslan av att vi verkligen lär oss tillsammans där på plats, säger hon.
Therese Enarsson, uniersitetslektor vid Juridiska institutitionen, är årets vinnare av Umeå studentkårs pedagogiska pris.
Bild Markus Naarttijärvi
Therese får priset bland annat för sin förmåga att skapa en trygg och inkluderande atmosfär som motiverar studenterna. För att kunna skapa en sådan lärmiljö är det viktigt att alla studenter blir sedda, och att möta alla studenter där just de är kan vara en utmaning, menar Therese.
– I en studentgrupp finns det oftast några som är ivriga och vill rusa framåt, och andra som behöver mer tid för att våga ta plats. Som lärare måste jag hitta sätt att inkludera alla, skapa ett tryggt klimat och samtidigt utmana dem, förklarar hon.
En annan utmaning som Therese ser med att undervisa är att hinna stanna upp och låta kunskapen landa.
– Det är så lätt att rusa på, men om studenterna inte får tid att reflektera blir lärandet lätt ganska flyktigt och ytligt, säger hon.
Pedagogiska knep
Therese tycker att det är viktigt att skapa en nyfikenhet och energi i rummet för att göra undervisningen både meningsfull och rolig. Prismotiveringen visar också att hon verkligen lyckas med det: att engagera och väcka nyfikenhet hos studenterna.
– Jag älskar att få visa varför jag själv tycker det jag just då undervisar om är så spännande. Jag är väldigt öppen med att jag älskar att undervisa och jag tror att den glädjen smittar, säger hon.
Ett annat knep som Therese använder sig av i undervisningen är att ge tid för reflektion.
– Jag pausar ibland undervisningen och ställer frågor som: ’Varför sitter vi här idag och pratar om det här?’ Det tvingar oss alla att lyfta blicken och gör att vi hela tiden kopplar ihop kunskapen med den större bilden, berättar hon.
Det hoppas hon också gör att undervisningen känns mer relevant, även för studenter som kanske inte tycker att ämnet i sig är så roligt. Hon arbetar också mycket med att bygga ett öppet samtalsklimat, där alla ska kunna känna sig trygga att bidra.
– Det får gärna vara roligt och avslappnat, det behöver inte bli rätt hela tiden, för lärandet handlar om att vi tar oss dit tillsammans, avslutar hon.
17 års erfarenhet
Therese har jobbat på Juridiska institutionen sedan 2008 och är utnämnd till meriterad lärare. Hon undervisar främst på Juristprogrammets sjätte termin och inom straffrätt och mänskliga rättigheter. Sedan sommaren 2024 är hon också biträdande prefekt vid Juridiska institutionen med särskilt ansvar för forskning.
Motivering till priset
Therese får priset för sin förmåga att väcka nyfikenhet i ett komplext ämne, att skapa en trygg och inkluderande atmosfär som motiverar studenterna, samt för sitt brinnande engagemang för undervisning och lärande.