Publicerad: 2022-10-06 Uppdaterad: 2022-12-02, 15:34

"Ett opolitiskt och tämligen okontroversiellt val"

NYHET Florence Sisask, universitetsadjunkt i franska vid Umeå universitet, kommenterar valet av Annie Ernaux som 2022 års Nobelpristagare i litteratur.

Text: Per Melander

Vad är din spontana reaktion när det gäller valet av årets nobelpristagare i litteratur?

– Att det är ett opolitiskt och tämligen okontroversiellt men ändå allmängiltigt val. Annie Ernaux är en av dessa författare vars namn ofta nämnts i Nobelsammanhanget. Hon är nu 82 år gammal. Det var på tiden!

Vad kännetecknar hennes böcker?

– I mångt och mycket undersöker Annie Ernaux vad det betyder att vara människa i allmänhet och kvinna i synnerhet, att vara dotter till en mor som är sjuk i Alzheimer (Une femme), att vara besatt av en kärleksrelation (Passion simple), att titta tillbaks på den enkla miljö som man kommer ifrån (La place), att göra abort (L’événement).

– Trots att många av hennes texter har en självbiografisk bakgrund, väljer Arnaux ofta en distanserad närmast sociologisk berättarteknik. Man talar om "platt skrivande". Det är särskilt tydligt i Journal du dehors som baseras på små observationer berättaren gör varje dag när hen åker kollektivtrafik.

Vilken betydelse/roll skulle du säga att Ernauxs böcker har i den litterära världen?

– Det man ofta refererar till är den klassresa som Ernaux gjort genom att bli intellektuell och universitetsprofessor i litteratur. I Frankrike var det knappast en självklar bana att ge sig in på när man som hon var född och växte upp på landet i arbetarklassen. Hennes föräldrar drev en liten lanthandel.

Finns det ngn favorit bland hennes böcker du vill rekommendera?

– De flesta är korta och koncisa. Välj ett ämne som tilltalar.

Institutionen för språkstudier

Våra utbildningar och vår forskning handlar om språket på flera plan: kommunikation, kultur och kognition.