Publicerad: 2022-10-10 Uppdaterad: 2022-10-11, 10:01

Nobelpriset i ekonomi: "Priset är delvis oväntat"

NYHET Jörgen Hellström, professor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, kommenterar Nobels Ekonomipris 2022.

Text: Jakob Mjöbring

Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2022 gick till Ben S. Bernanke, The Brookings Institution, Washington DC, USA, Douglas W. Diamond, University of Chicago, IL, USA och Philip H. Dybvig, Washington University in St. Louis, MO, USA.

– Priset är delvis oväntat då ett antal andra namn har figurerat som större favoriter. Men samtidigt inte helt oväntat då pristagarna ingår i en mindre grupp av välmeriterade kandidater, säger Jörgen Hellström, professor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Bra val av pristagare

Den forskning Nobelpristagarna belönas för handlar om banker och finanskriser. Jörgen Hellström tycker att ämnesvalet är bra:

– Ämnet som sådant är väl värt att lyftas och pristagarna har gjort viktiga bidrag inom bankforskning, speciellt rörande dess roll för finansiella kriser. Pristagarnas bidrag har även spelat stor roll för utformningen av reglering av banker och finansiella institutioner och deras forskning är i dag väl accepterade inom området och deras forskningsbidrag är välciterade inom forskningslitteraturen. I mina ögon ett väldigt bra val av pristagare!

Mer information om Ekonomipriset 2022.