Publicerad: 2023-05-16

Familia – ett nytt verktyg för släktforskare

NYHET Sökverktyget INDIKO, flitigt använt av bland andra släktforskare, ersätts nu av det nya systemet Familia.

Text: Karin Johansson

Med INDIKO har det varit möjligt att söka information om individer i den svenska historiska kyrkobokföringen, samt följa dem och deras familjer över tid och generationer. Verktyget, som skapats och utvecklats hos Demografiska databasen (DDB) vid Umeå universitet, lanserades i maj 2004 och ska nu efter ganska exakt 19 år ersättas av ett nytt - Familia.

Roger Lund arbetar som systemutvecklare vid DDB i Haparanda och har varit med sedan arbetet med INDIKO startade. Han berättar att INDIKO under sina 19 år har använts och uppskattats främst av släktforskare, men även av forskare och inom utbildning. Nu när det nya verktyget Familia har skapats och ska lanseras är Roger en av de som sköter det arbetet.

– Vi vill öka intresset för släktforskning och framför allt för det otroliga källmaterialet – kyrkböckerna. Och där kan ett nytt sökverktyg hjälpa till, säger han.

Tisdag den 16 maj lanseras Familia, som är mer användarvänligt samtidigt som det också innehåller mer upparbetade data. Med Familia kan användare komma direkt till sökmöjligheter utan att behöva ladda ned något program. Det är helt fritt från kostnader och användarna kan söka och bläddra i källmaterialet utan att registrera sig.

Lena Karlsson, föreståndare för Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR) (dit DDB tillhör), ser fram emot lanseringen av Familia.

– Det känns väldigt roligt. Familia kommer att ge en ökad tillgänglighet till informationen som finns i kyrkoböckerna, vilka vi hoppas att fler får upp ögonen för.

Familia är nu lanserat och öppnat för användning via sidan Familia