Publicerad: 2023-12-21

KAW-miljoner till utveckling av läkemedel mot Kryptosporidios

NYHET Umeåprofessor Christian Hedberg beviljas Proof-of-Concept-finansiering av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse med 3,5 MSEK för att utveckla produkter för behandling av Kryptosporidios hos idisslare och människa. Projektet är ett av tio vetenskapliga life science-initiativ som beviljats bidrag.

– Det känns mycket bra och är ett tydligt kvitto på att vi har rätt kvalitet i forskningen!, säger Christian Hedberg, professor i organisk kemi på Kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Cryptosporidium är en zoonotisk tarmparasit som förekommer hos framför allt idisslare som nöt- och fårboskap. I Sverige diagnostiseras 70–110 mänskliga fall av kryptosporidios varje år. Infektionen sprids vanligen via förorenat dricksvatten eller bassängvatten men även från person till person, framför allt bland barn. Symtombilden karakteriseras av buksmärta och diarréer och specifik behandling saknas.

– Vårt mål är att skapa två olika läkemedelsprodukter mot kryptosporidios, dock baserade på samma molekyl; ett läkemedel för idisslare, främst nyfödd kalv, samt ett för människa.

Christian Hedberg har ett viktigt samarbete med Fabrice Laurent som är forskningschef vid INRAE, motsvarande Sveriges lantbruksuniversitet men många gånger större, som ligger i Tours i Frankrike. Han har ägnat hela sin karriär åt att studera parasitinfektioner som koccidios och kryptosporidios och dechiffrera immunsvaret vid dessa infektioner.

– Utan Fabrice Laurents expertis inom Cryptosporidium-biologi och tillgången till faciliteter med biosäkerhetsnivå 2 för stordjur (för att stänga in smitta som annars sprider sig till djur och människor) hade vi aldrig kunnat göra den här typen av forskning. Förutom musmodeller har vi arbetat mycket med nyfödda lamm, vilket är experimentellt krävande, säger Christian Hedberg.

Tio forskare från hela landet har beviljats anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Det som var gemensamt för de som lyckades i denna, den första finansieringsomgången, var att de kunde presentera spännande tillämpningsmöjligheter och att deras projekt befann sig i rätt utvecklingsfas för utlysningen.

Syftet med Proof of Concept-programmet är att överbrygga klyftan från akademisk forskning till innovationer inom life science. Programmet ger genom anslag forskare möjlighet att ytterligare utveckla sina tidiga upptäckter mot validerade metoder, produkter eller processer. Det ger dem också möjligheter att accelerera projektetens utveckling på olika sätt samt att förbereda det för kommersialisering.

Utöver finansiering kommer projektledarna att få fortsatt coachningstöd från teamet inom Wallenberg Launch Pad, WALP, för att utveckla sina innovationer till kommersiell mognad.

Projekt

Christian Hedberg, Umeå universitet, beviljas 3.5 miljoner kronor i bidrag för projektet: CryptoSafe - Selective anti-infectives to address Cryptosporidium infection

Läs pressmeddelande på KAWs webbplats

För mer information, kontakta gärna: