Publicerad: 2018-04-26

Fin utmärkelse till Idrottsstudent vid Umeå universitet

NYHET Idrottsstudent Hilda Lagerlöf läser på Idrottsventeksapliga programmet vid Umeå universitet. Nyligen har Hilda tilldelats Gunde Svans stipendium Åliga tag för sitt arbete med att uppmuntra andra till att ta steg de inte trodde var möjliga.

Gunde fonden har som syfte att stödja och belöna personer som på ett konkret sätt lär unga människor att nå sina mål genom årliga tag. Varje år delas stipendiet på 30 000 kr ut till tre ledare som uppmuntrar andra till att ta steg de inte trodde var möjliga.

Gunde Svan utser tillsammans med Karin Ersson, utbildninsgchef för längdskidor vid Svenska skidförbundet, och Olle Danielsson, nationell alpinchef Svenska skidförbundet, vilka tre som får ta emot utmärkelsen.

Vill utveckla idrott

-Det här visar att den tid och det engegemang jag har lagt ner beytder något. En klapp på axeln. Det är extra kul att det man gör är viktigt för andra, säger Hilda till VK 180424.

Hilda Lagerlöf tävlade själv i längdskidor från sex årsålder till hon slutade vid 19-årsålder.  Sedan sex år tillbaka är hon skidledare och sitter även med Västerbottens skidkommitté och är engagerad i västerbottens distrikslag i längdskidor.

- Jag hittade en annan plats inom idrotten som jag tyckte var otroligt rolig. Det är helt fantastiskt att få jobba med alla ungdomar och unga ledare inom längskidåkningen, säger Hilda till VK 180424.

Hilda som studerar Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning mot strategiskt ledarskap och utvecklig hoppas på att kunna försörja sig på att arbeta inom idrott efter avklarade studier.

-Jag vill arbeta med att utveckla idrott, inte bara skidor utan idrott. Men skidor kommer alltid att ligga nära hjärtat, säger hon.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson