Publicerad: 2014-08-25

Fira Forskarfredag i Umeå

NYHET Fredagen den 26 september är alla välkomna att träffa forskare, prova på experiment och inspireras av forskning. Då arrangeras vetenskapsfesten Forskarfredag på ett 20-tal orter runtom i Sverige. I Umeå kan besökarna bland annat se en fysik- och kemishow, lyssna på föreläsningar och pyssla med elektronik på Konstnärligt campus.

– Forskarfredag är en spännande mötesplats där allmänhet och forskare kan samtala om hur forskning berör oss alla i vår vardag, säger Annika Kjellsson Lind, föreståndare för Umevatoriet och projektledare för Forskarfredag.

Aktiviteterna under Forskarfredag är gratis och öppna för alla, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp. I år äger Forskarfredag rum på Konstnärligt campus och besökarna får träffa forskare och studenter inom bland annat design, digital humaniora, arkitektur, kemi och fysik.

Forskarfredag är en del av Researchers’ Night, ett EU-evenemang som firas den sista fredagen i september varje år i mer än 30 länder. Arrangör av Forskarfredag Umeå är Umevatoriet och Umeå universitet.

Forskarfredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, AkzoNobel, Formas, Forte, IKEM, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF, Livsmedelsverket, Naturvetarna, SULF, Teknikföretagen, Vetenskapsrådet och VINNOVA.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Kjellsson Lind, projektledare Forskarfredag Umeå, Umeå universitet, 090-786 69 32, annika.kjellsson-lind@umu.se
Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare Forskarfredag Sverige 070-728 97 20, lotta@v-a.se

Mer om Forskarfredag i Umeå

Pressbilder finns på www.forskarfredag.se