Publicerad: 2022-04-12

Förlängt förordnande för rektor Hans Adolfsson

NYHET Regeringen har fattat beslut om att Hans Adolfsson fortsätter som rektor vid Umeå universitet ytterligare i tre år. Den nya mandatperioden är 1 juli 2022 till 30 juni 2025.

Text: Anja Axelsson

En enig universitetsstyrelsen beslutade den 6 oktober att ge förslag till regeringen om att förnya anställningen av nuvarande rektor Hans Adolfsson för ytterligare en period, ett förslag som universitetets hörandeförsamling också stödjer. Nu har regeringen beslutat att Hans Adolfsson får förnyat förtroende som rektor för Umeå universitet i ytterligare tre år.

I februari beslutade Universitetsstyrelsen även att prorektor Katrine Riklund fortsätter ytterligare tre år.

— Jag är glad och stolt över att få fortsatt förtroende och ser fram emot att fortsätta utveckla och stärka Umeå universitets utbildning och forskning tillsammans med studenter och medarbetare. Umeå universitet har exempelvis en mycket viktig roll  i att möta den kraftigt ökade efterfrågan på forskning, utbildning och samverkan av relevans för den gröna samhällsomvandlingen i norra Sverige, säger Hans Adolfsson.

Det är regeringen som fattar beslut om att utse rektorer vid landets lärosäten. Normalt förordnas rektorer på sex år med möjlighet till omförordnande under två treårsperioder.