Publicerad: 2023-11-21 Uppdaterad: 2023-12-12, 12:44

Forskning om beslutsfattande uppmärksammas

NYHET Beslutsfattande är ett ämne som ligger i tiden. Hur kan man förstå och hantera en komplex värld med mycket motstridig information? Kan man träna upp denna förmåga, och i så fall hur? Det tänkte Linus Andersson, docent vid Institutionen för psykologi undersöka närmare i forskningsprojektet ”Fatta beslut”.

För sin originella och spännande forskning om beslutsfattande blev Linus Andersson i år utnämnd till en av Familjen Knut och Ragnvi Jacobssons stiftelses sju stipendiater och därmed inbjuden till en festlig ceremoni i Göteborg för att ta emot 500000 kronor och blommor.

Familjen Knut och Ragnvi Jacobssons stiftelse

Familjen Knut och Ragnvi Jacobssons stiftelse grundades 2012 och delar ut personliga stipendier för utbildning till entreprenörer och bidrar med forskningsmedel till utvalda projekt. Stiftelsen skiljer sig från andra finansiärer genom att de intresserar sig lite mer på tillämpade projekt, där man på ett innovativt vis ska försöka lösa ett viktigt problem.

Återrapportering

Pengarna kommer under det närmaste året huvudsakligen användas till forskningstid för Linus Andersson och hans kollega Linnea Karlsson Wirebring. De ska undersöka om förmågan att fatta beslut går att träna upp. Sen ska Linus tillbaka till prisutdelningsfesten nästa år då det är tänkt att han ska berätta hur det har gått i projektet.

- Prisutdelningsceremonin var så trevlig, så det ser jag fram emot, säger Linus Andersson.

Linus Andersson
Övrig/annan befattning, universitetslektor