Publicerad: 2022-03-10

Första stora studien om innebandymålvakter

NYHET Svenska Innebandyförbundet och Innebandyns kompetenscentrum (IKC) i Umeå kartlägger tillsammans med institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering vid Umeå universitet vilka idrottsrelaterade besvär innebandymålvakter upplever.

Text: Anna-Karin Eriksson

Innebandyns kompetenscentrum jobbar i nära samarbete med Svenska Innebandyförbundet gällande forsknings- och utvecklingsfrågor inom innebandyn. Under år 2022 gör IKC, Svenska Innebandyförbundet tillsammans med institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering vid Umeå universitet en kartläggning vilka eventuella idrottsrelaterade besvär som innebandymålvakter upplever. Förbundet önskar att alla målvakter på allsvensk och SLL-nivå ansluter till forskningsarbetet. Projektledare för studien är Eva Tengman, lektor vid enheten fysioterapi.

Studien söker målvakter på allsvensk och SLL-nivå

Deltagandet i studien innebär att du som målvakt fyller i en elektronisk basenkät som tar cirka 10 minuter att besvara. Därefter får du som målvakt fylla i elektroniska uppföljningsenkäter en gång per månad fram till januari 2023. De målvakter som önskar vara med i forskningsstudien anmäler sitt intresse till taru.tervo@umu.se.

- Vi hoppas att studien leder till mer kunskap om målvakternas eventuella besvär som på sikt resulterar i ny kunskap och bakgrund till ännu bättre träningsupplägg samt förbyggande åtgärder, säger Taru Tervo, forskningssamordnare vid Innebandyns kompetenscentrum.

Läs hela artikeln i Innebandymagazinet

Taru Tervo