Publicerad: 2021-06-11

Fortsatt satsning på elitutvecklingsmiljön vid Idrottshögskolan

NYHET Trion Elbert Karlsson, Joel Sjölander och senaste tillskottet Andreas Domeij arbetar målinriktat för att utveckla de elitlängdskidåkare som finns i Umeå och som studerar vid Umeå universitet.

Text: Anna-Karin Eriksson

Längdskidåkningens kompetenscentrum (LKC) i Umeå är ett resultat av det framgångsrika samarbetet mellan Umeå universitet, Svenska Skidförbundet samt Umeå kommun. Inom ramen för LKC är det möjligt för längdskidåkare på elitnivå att kombinera sin idrott med studier och satsa på så kallade Dubbla karriärer. Som student vid LKC får du brett stöd i din elitsatsning, bland annat via Elbert Karlsson, heltidsanställd tränare och verksamhetsledare för LKC, samt via Joel Sjölander, Fystränare för konsultation, tester och träning, samt tillskottet Andreas Domeij, Landslagstränare Team Svenska Spel och Team Svenska Spel Junior.

Läs mer om LKC

LKC fördjupar samarbetet med Svenska Skidförbundet

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska skidförbundet en gemensam satsning på utvecklingslandslaget, även kallat Team Svenska Spel, som leds av fyra erfarna tränare på orterna Umeå, Falun och Östersund. Satsningarna är en del av ett långsiktigt arbete för att stärka svensk längdskidåkning.

Andreas Domeij, tidigare förbundskapten för Parasportlandslaget, är ansvarig landslagstränare för seniorer från Team Svenska Spel vid elitmiljön i Umeå. Nyligen har Svenska Skidförbundet förlängt Domeijs projektanställning som tränare vid elitmiljön i Umeå, vilket innebär att han blir kvar i Umeå och vid Idrottshögskolan säsongen 2021–2022 samt 2022–2023.

-Min förlängda projektanställning innebär att jag kommer bli en större resurs än vad jag tidigare varit i Umeå, säger Andreas Domeij. Jag kommer att smälta ihop ännu mer med Elbert och de övriga tränarna och därmed vara en del i Idrottshögskolans verksamhet.

Andreas förklarar att han finns tillgänglig för diskussion gällande träning/träningshjälp, bokning av träningshjälp samt att han gärna finns tillgänglig för att hjälpa studenterna på något specifikt pass.

-Min roll är att jobba stenhårt för att alla ska utvecklas som skidåkare, oavsett vilket lag, klubb eller nation studenten tränar/tävlar för. Jag kommer i grunden vara med på de pass som LKC kör, men kommer också att ha tid för andra pass och individuella önskemål.

Ensam är stark, tillsammans är vi oslagbara

-Det är en enorm styrka vi har med tre tränare som kan komplettera varandra. Vi har olika egenskaper och erfarenheter i bagaget, det tycker jag är det absolut bästa. Ensam är stark men tillsammans är vi oslagbara, avrundar Andreas Domeij och får medhåll av kollegorna Elbert Karlsson och Joel Sjölander.

Kontaktuppgifter

Andreas Domeij
Svenska Skidförbundet
Tränare Team Svenska Spel