Publicerad: 2023-05-22 Uppdaterad: 2023-09-07, 15:38

Fortsatt stort intresse för Juristprogrammet

NYHET De senaste tolv åren har juristprogrammet vid Umeå universitet legat på en stabil andraplats på lärosätet sett till antalet sökanden. Hösten 2023 var inget undantag, och i augusti välkomnandes 126 nya juriststudenter. Men, hur är det egentligen att plugga Juristprogrammet i Umeå? Vad krävs för att klara programmet, och kan man förbereda sig på något sätt? Läs intervjun med studierektor Nina Nilsson Rådeström samt tankar från några av våra juriststudenter här.

Text: Linnéa Höök

Hej Nina, studierektor vid Umeå universitet! Varför tycker du att man ska läsa Juristprogrammet?

Jag är ju givetvis lite subjektiv i mina åsikter såklart men för mig som började läsa till jurist direkt efter gymnasiet så har den största fördelen med juristyrket varit den bredd som följer med att vara jurist. Det finns många olika arbetsplatser och därigenom arbetsuppgifter att ta sig an samtidigt som det finns många olika sidor av juridiken att arbeta med. Det har aldrig blivit tråkigt trots att jag varit jurist i snart 30 år.

Varför tycker du att man bör läsa just i Umeå?
Juristprogrammet är en bra och gedigen utbildning på alla universitet som erbjuder den men här i Umeå kan vi stoltsera med att vi har problembaserat lärande samtidigt som vi även har en småskalighet. Vi tar bara in omkring 120 studenter en gång per år vilket gör att studenterna inte blir en anonym massa för oss lärare utan jag upplever att vi har en mycket god kontakt med våra studenter och att vi lärare är tillgängliga för dem. Vi är väldigt måna om våra studenter och de är välkomna med sina funderingar.

Vad krävs egentligen för att klara av juristprogrammet? Och kan man förbereda sig på något sätt?
Det är svårt att säga exakt vad som krävs, men oavsett vad man som student har för styrkor och svagheter skulle jag nog nämna att det är viktigt att ha struktur på sitt studerande. Struktur för att ta sig igenom texter men också struktur i sitt sätt att angripa de juridiska problemen. Det är en fördel om man tycker om att läsa… Egentligen kan man inte förbereda sig. Möjligen kan man känna igen sig under den första terminen om man har läst lite juridik tidigare men ganska snabbt går man mer på djupet i själva programmet. Möjligen kan man ha nytta av att träna upp sin läshastighet innan man börjar.​

Vad tycker våra studenter då?

I slutet av vårterminen passade vi på att ställa frågor till ett gäng studenter som kommit olika långt i sin juristutbildning. Studenterna som går termin två, sex och åtta berättar om sina upplevelser och framtidsdrömmar samt tipsar om matnyttiga saker som kan vara bra att tänka på som ny student.
Läs mer om programmet och läs alla studentintervjuer i sin helhet här!