Publicerad: 2023-04-19

Frukostträff för RIU-studenter

NYHET Under onsdagsmorgonen 19 april bjöds alla RIU elitidrottsstudenter vid Umeå universitet in till frukost på Idrottshögskolans kansli för att mingla och utbyta erfarenheter av Dubbla karriärer med varandra.

Text: Anna-Karin Eriksson

Sedan år 2015 är Umeå universitet ett Riksidrottsuniversitet (RIU). Riksidrottsuniversitet och Elitidrottsvänliga lärosäten har som främsta syfte att möjliggöra en kombination av elitidrott och högre utbildning, även kallat Dubbla Karriärer.

Utveckling av stöd till elitidrottande studenter

En gång per år skickas en enkät, RIU/EVL-barometern, ut till alla elitidrottande studenter vid ett Riksidrottsuniversitet (RIU) eller Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL). Studenterna ges då möjlighet att dela sin upplevelse av att kombinera elitidrott och studier. Undersökningen, som är helt frivillig, genomförs av Högskolan i Halmstad på uppdrag av Riksidrottsförbundet och resultaten rapporteras årligen tillbaka till RIU/EVL för att bidra till utvecklingen av stöd till elitidrottande studenter.

–Barometern är vårt främsta verktyg för att arbeta med förbättringar inom RIU/EVL-systemet, säger Kent Lindahl, ansvarig RIU/EVL Riksidrottsförbundet.

Motiverade Umeå studenter

I samband med att Riksidrottsförbundet skickat ut årets RIU/EVL-barometer ville Idrottshögskolan bjuda in sina RIU-elitidrottsstudenter till en frukostträff. Förutom möjligheten att träffas och byta erfarenheter under en gemensam frukost gavs utrymme för studenterna att fylla i årets enkät. De fick dessutom möjlighet att träna i labbet och spana in Idrottshögskolans lokaler.

–Tack vare att vi kan ta del av studenternas erfarenheter av Dubbla Karriärer genom RIU/EVL-barometern kan vi ta nästa steg för att underlätta för elitidrottsstudenternas satsning. Därav hoppas vi att Umeå universitets RIU-studenter även i år prioriterar att besvara RIU/EVL-barometern, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Riksidrottsuniversitet vid Umeå universitet.