Publicerad: 2022-10-28

Gemensamma Vägar i Umeå

NYHET Gemensamma Vägar är en form av hybridkonferens, en mötesplats för flera olika aktörer från förskola, skola, skolmyndigheter och akademi från Norge, Finland och Sverige. Konferensen roterar mellan de tre länderna och i år är det tjugonde året som den arrangeras,

I år genomförs Gemensamma Vägar i Umeå, 1-2 november. Gerd Pettersson, som har varit med sedan starten för 20 år sedan, är med och arrangerar konferensen. Intresset för deltagande har varit stort och konferensanmälan behövde stängas före utsatt tid.

- Det är kul, säger Gerd Pettersson. Vi har haft uppehåll pga av pandemin, kanske är det en orsak till det stora intresset nu, men även ett bra behovsbaserat innehåll kan vara en annan förklaring.

Konferensens tema

Konceptet för Gemensamma Vägar är detsamma oavsett var konferensen arrangeras. Förutom plenarföredrag, är dialog och nätverkande viktiga inslag. Temat för årets konferens är Likvärdig utbildning genom utveckling- och forskningssamverkan.

- Skolaktörerna signalerade tidigt behovet av att diskutera temat likvärdig utbildning och idag är det nog viktigare än någonsin att förstå hur samarbeten mellan skolmyndigheter, skola och akademi kan bidra med kunskap om hur vi uppnår en likvärdig utbildning, oavsett skolverksamhet, berättar Gerd.

Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör

Konferensöppningen kommer bland annat hållas av Fredrik Malmberg, generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.

- Det är vi förstås glada över. Öppningen har ett symbolist innehåll. Den visar vilka som samarbetar inom Gemensamma Vägar, dvs skolmyndigheter, skolaktörer och forskare från akademin.

Pedagogiska institutionens medverkan

Många kollegor från Pedagogiska institution har engagerat sig i årets konferens. Det handlar om personal från administrationen som varit viktiga i planering, genomförande och i det kommande efterarbetet. Det är även kollegor som arbetar som lärarutbildare och forskare som medverkar och deltar. Några kollegor kommer även att spela och underhålla under middagen.

- Totalt handlar det om ett 20-tal personer från Pedagogiska institutionen. Det är fantastiskt vilken kompetens som Pedagogiska institutionen besitter, säger Gerd.

Lämnar över stafettpinnen

Gerd Pettersson har arrangerat konferensen i samarbete med Specialpedagogiskt nätverk Norr - Anpassad skola (fd. Särskolenätverket Norr) sedan början av 2000-talet, men med anledning av kommande pensionering kommer det här blir sista gången.

- Jajamän så är det faktiskt! Det är med glädje jag lämnar över rodret till Kim Wickman och med vissheten att det kommer att fungera bra. Hon är skicklig på att samarbeta med olika skolaktörer, berättar Gerd.

Vad ser du mest fram emot när det gäller årets konferens?
- Att få lyssna till intressanta FoU-arbeten från de tre länderna, att samtal om innehållet i dialoggrupperna och att återse kollegor som jag samarbetat med tidigare men såklart även träffa nya konferensdeltagare och medverkande.

Gemensamma Vägar 2022, 1-2 november i Umeå

Konferensprogram och mer information