Publicerad: 2019-12-20

Generöst stöd från Familjen Erling-Persson Stiftelse

NYHET Institutionen för epidemiologi och global hälsa har fått ännu en generös finansiering från familjen Erling-Persson Stiftelse. Stiftelsens donation på 12 miljoner kronor under fem år täcker stipendier för tredjelandsstudenter på masterprogram inom folkhälsovetenskap för upp till åtta studenter varje år.

Text: Wasif Ali

- Vi strävar efter att varje år att få en bred, talangfull och erfaren grupp studenter - från hela världen - i våra program. Studieavgiftskrav för studenter från icke-EU/EES länder har orsakat många avhopp och har varit ett stort hinder, särskilt för studenter från låginkomstländer.

Det här stödet möjliggör för ett ökat fokus på utbildningarna och en fortsatt satsning på en hållbar hälsa för framtiden.

- Vi är oerhört glada över detta beslut och tackar Stiftelsen för stödet, säger Klas-Göran Sahlén, ordförande i Medicinska fakultetens programråd som ansvarar för det internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa samt masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning mot hälsoekonomi.

Läs mer på engelska webbsidan.

Klas-Göran Sahlen
Marie Lindkvist