Publicerad: 2020-05-20

Geologistudenter skickades ut på virtuell glaciärexkursion

NYHET När coronapandemin omöjliggjorde utflykter i naturen med studenterna, skickade Lina Polvi Sjöberg, universitetslektor vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, ut sina studenter på digitala exkursioner i olika glaciärlandskap.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Sajten jag använt funkar ungefär som Google Streetview, berättar hon. Man kan gå ut och ”vandra” själv och det häftiga är att man kan titta runt i 360 grader och zooma in, till exempel för att se hur stenar som vittrats ser ut, om de är kantiga eller runda.

Lina Polvi Sjöberg fick tips om webbsajten VR Glaciers & Glaciated Landscapes på Twitter, där hon följer andra forskare. På sajten, som utvecklats redan före covid-19, finns virtuella exkursioner till 13 olika landskap som påverkats av glaciärer i Schweiz, England och Kalifornien. Bakom sajten står universitetet i Worcester, England, Quaternary Research Association och British Society of Geomorphology.

Hon tänkte att exkursionerna skulle passa bra på den kurs i geomorfologi och jordartsgeologi där hon undervisar. I normala fall får studenterna ge sig ut i norrländsk terräng för att studera hur inlandsis och glaciärer format landskapet och lära sig tolka vilka processer som ligger bakom det de ser i naturen.

Fick guida sina kurskompisar

Men, när inget är som vanligt gäller det att hitta nya lösningar. Studenterna fick därför i tre grupper utforska var sina landskap virtuellt. Dagen efter fick de guida sina kurskompisar i landskapen.

– De skulle under en halvtimme redovisa så många observationer som möjligt och göra tolkningar av som hänt geomorfologiskt, berättar Lina Polvi Sjöberg.

Inför exkursionerna fick studenterna med sig frågor om allt från berggrund till dalgångars form, vittring, erosion, till om glaciärer eller vattendrag format landskapet eller om mänsklig påverkan kan ses på landformer och processer.

– Efteråt gjorde jag en utvärdering med studenterna och de tyckte att det var ett bra substitut till vanliga exkursioner, att det var kul att se en annan del av världen och applicera det de läst på verkligheten. De hade kanske velat ha lite mer tid och gjort större projekt.

Bra att vidga vyerna

Vad tyckte du som lärare om att använda virtuella exkursioner?
– Om jag ska helt ärlig gjorde jag själv väldigt lite eftersom jag skickade ut studenterna. Man kan också som lärare leda exkursioner digitalt. Men, nu blev det en del av inlärningen att de själva fick försöka tolka ett landskap utifrån vad de lärt sig tidigare.

Tänker du använda virtuella exkursioner mer?
– Ja, jag tyckte det fungerade jättebra och studenterna också, så jag tycker det kan användas även under normala förhållanden. Våra studenter lär sig mycket i fält om ekologiska och geologiska förhållanden i Norrland, men hur ser det ut i andra delar av världen? Det är viktigt att vidga vyerna och vi brukar säga att man blir en bättre morfolog eller geolog ju fler slags miljöer man sett.

Gå på VR-exkursion i glaciärlandskap

Läs om kursen Geomorfologi och jordartsgeologi

Lina Polvi Sjöberg
Universitetslektor