Publicerad: 2023-03-02

GP: Generation Z föredrar att följa kriget på Tiktok

NYHET Krigsrapportering via sociala medier ger en mer direkt, ofiltrerad bild av nyhetsläget - men det är inte utan viss etisk problematik. Moa Eriksson Krutrök är universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap och skriver i Göteborgs-Posten om sin pågående forskning kring användandet av sociala medier i samband med kriget i Ukraina.

Text: Jonas Vågström

Många unga följer stridigheterna i Ukraina via sociala medier, ett fenomen som både innebär en mer direkt rapportering och en form av medborgarjournalistik. Men är det etiskt rimligt att sprida bilder från krigszoner och krisdrabbade områden på plattformar som inte kan modereras snabbt nog?

Moa Eriksson Krutrök är universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper och skriver i Göteborgs-posten om sin pågående forskning kring användandet av sociala medier i samband med kriget i Ukraina.

Läs hela texten på GP.se

Moa Eriksson Krutrök