Publicerad: 2023-04-05 Uppdaterad: 2023-04-11, 08:37

Gymnasieelever utmanar sig själva med algebra på universitetsnivå

NYHET Kan man plugga universitetsmatematik fast man inte börjat på universitetet än? Ja, det är vad ett 30-tal gymnasieelever från skolor i Umeå, Örnsköldsvik och Hudiksvall just nu gör. Genom ett samarbete med Institutionen för matematik och matematisk statistik får de nosa på avancerad matematik i kursen Algebra.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Vi vill lyfta upp elevernas matematikintresse och stimulera det ytterligare, säger Fredrik Ohlsson, universitetslektor. Vi vill att de som läser den kursen så småningom ska komma till oss som studenter, så vi passar också på att göra lite reklam för de olika sätt man kan läsa matematik på hos oss.

Största delen av kursen i Algebra läser eleverna hemma på sina respektive skolor, men under två marsdagar får de komma till Umeå universitet för föreläsningar, räkneövningar och olika kringaktiviteter, bland annat besök på Curiosum och gemensam middag.

Vektorer och ansatser

Första dagen inleds med en föreläsning om så kallade binomiska ekvationer. Under läraren Fredrik Ohlssons genomgång duggar begrepp som konstanter, vektorer, ansatser, polynom och enhetsrötter tätt medan whiteboardtavlan i klassrummet fylls med siffror och tecken. Eleverna är tysta, men när de i slutet av lektionen får ett exempel att räkna själva surrar klassrummet strax som i en bikupa.

Längst fram i klassrummet sitter Sigrid Lauvrud Pilebro och Greta Kronhamn som går tredje året på naturvetenskapligt program på Minerva gymnasium.

Varför valde ni att läsa den här kursen?

– Det är väldigt spännande med matte, säger Greta. När Minervagymnasiet gav möjligheten att läsa lite extra, var det bara att passa på. Det är kul med problemlösning och när man läser på den här nivån är det lite andra metoder att använda.

Funderar på civilingenjörsutbildning

Vad har ni för tankar om vad ni ska läsa efter gymnasiet?

– Det är mitt stora ångestmoment just nu, säger Sigrid. Men, jag tänker kanske civilingenjör, det verkar roligt.

– Jag är lite sugen på att läsa till sjukhusfysiker, säger Greta. Just för att få fortsätta med fysik och matematik.

Sara Sjöberg är lärare på Höga Kusten teoretiska gymnasium i Örnsköldsvik och har åtta elever med sig till dagarna på universitetet. Det var inte svårt att få dem att ta chansen att plugga universitetsmatematik, berättar hon.

Vad tycker du som lärare att kursen kan ge dem?

– Det ger ett försprång inför framtiden och framförallt ett större självförtroende, säger hon. De växer jättemycket när de får känna att de får prova på att läsa på universitetsnivå redan på gymnasiet.

Vad är det viktigaste eleverna behöver få känna när det gäller matematik?

– Att det går! Att det kan kännas svårt, men att man kommer att bena ut det tillsammans, även om det första gången man lyssnar på en genomgång är komplext och svårt. Det är en boost för självförtroendet och personlig utveckling att inte ge upp när något tar emot, utan att kämpa på och till slut förstår man.

Annorlunda än gymnasiematten

En av hennes elever är Nova Anundberg. Hon har alltid haft lätt för matte och valde att läsa specialmatematik och kursen Algebra för att utmana sig själv.

Hur stor skillnad är det på den här matten och den du läser i gymnasiekurserna?

– Det är väldigt stor skillnad, säger hon. Svårighetsgraden skulle jag inte säga att det är speciellt stor skillnad på, men det är matte på ett helt annat sätt. Det är ett helt annat tankesätt, det är lite som att lära sig ett annat språk. Om man tänker att gymnasiematten är svenska, så är kanske universitetsmatten som vi läser just nu som engelska. Det är mycket att tänka och det är mycket formler och att följa strukturer, vilket är väldigt kul.

Kommer du att fortsätta läsa matte när du ska börja på universitetet?

– Jag tror inte det, det blir nog biologi, men matten kommer troligen att hänga med där också med tanke på att man måste labba och räkna en del.