Publicerad: 2017-10-17

H.M. Konung Carl XVI Gustaf besöker Årshögtiden

NYHET I år får Årshögtiden vid Umeå universitet finbesök av bland andra H.M. Konung Carl XVI Gustaf som tar emot en 70-årsgåva från universitetet i form av ett arktiskt seminarium. Årshögtiden som inleds på fredagen den 20 oktober består som vanligt av populärvetenskapliga föredrag och under lördagen genomförs en högtidsceremoni med promovering, prisutdelning och professorsinstallation.

Först ut vid årets Årshögtid blir överbibliotekarie Mikael Sjögren som kl. 11.00 på fredagen inviger utställningen om 2017 års hedersdoktorer, nya professorer och pristagare. Dessutom håller docent Virginia Langum ett föredrag med rubriken Reading and health. På lördagen bjuds allmänheten på ett brett populärvetenskapligt program, samt ett arktiskt seminarium till H.M. Konungens ära följt av högtidsceremonin då åtta hedersdoktorer promoveras, 17 professorer installeras och nio pristagare uppmärksammas.

– Att besöka universitetet de här dagarna är som att bjudas på ett dignande smörgåsbord – det svåra är att bestämma vad man ska välja bort. Det är fritt fram och gratis för alla intresserade att dyka upp på alla föreläsningar och programpunkter. Umeå har ett rykte om sig att ha en särskilt trevlig ceremoni, så jag hoppas att många vill följa den på plats på lördag, säger ceremonimästare Charlotte Wiberg, och poängterar att ingen särskild klädsel krävs för ceremonipubliken.

Lördagen den 21 oktober genomförs ett späckat program med 32 populärvetenskapliga föreläsningar, med start kl. 9.00 i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset. Då kan man bland annat få veta vilka metoder som fungerar bäst för psykisk och fysisk rehabilitering, om patienter som har högt tryck i lungkretsloppet (pah-trycket), miljöattityder, social tillit och globalisering, hur forskning kan komma till nytta, varför hungerkänslor gör att mat luktar bättre och kopplingen mellan kroppsliga och religiösa upplevelser. Föreläser gör hedersdoktorer, professorer och pristagare.

Föreläsningsprogram med tider och lokaler

Program i pdf-format

Arktiskt seminarium till H.M. Konungens ära
Det vetenskapliga seminariet äger rum på lördag kl. 14.00–15.00 i Humanisthuset, hörsal G, och är en 70-årsgåva från Umeå universitet till Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf. Temat är Arktis – en högaktuell global angelägenhet – mycket på grund av de klimatförändringar som i dag är ett stort hot mot hela världens framtid. Talare är John Andersson, professor vid Loughborough University i England och innehavare av H.M. Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap 2017-18 samt Ellen Dorrepaal och Jonatan Klaminder, båda universitetslektorer vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå universitet. Seminariet, som hålls på engelska, är öppet för allmänheten.

Mer om seminariet

HögtidsceremoniPå lördag kl. 17.00–19.00 äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Då promoveras åtta hedersdoktorer, 17 nya professorer installeras och nio pristagare uppmärksammas. H.M. Konungen närvarar vid ceremonin.
Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, och för åhörare gäller ingen särskild klädkod. Lediga platser finns längst bak i salongen.

Mer om årets hedersdoktorer, professorer och pristagare (pdf)

Pressbilder på årets hedersdoktorer, nya professorer och pristagare

För mer information om Årshögtiden, kontakta:Charlotte Wiberg,Ceremonimästare, Umeå universitetTelefon: 070-201 15 40
E-post: charlotte.wiberg@umu.se