Publicerad: 2020-08-13

Hallå där - Yngve Gustafson som sommarpratar i P1

NYHET Den 13 augusti är Yngve Gustafson, senior professor i geriatrik vid Umeå universitet, värd för Sommar i P1. Yngve Gustafson är en välkänd forskare inom äldreområdet och har bland annat medverkat i SVT:s dokumentärserier Sveriges bästa äldreboende och Sveriges bästa hemtjänst.

Text: Malin Sunna

Vad kommer du att berätta om i ditt sommarprogram?

– Jag kommer berätta om min forskning, bland annat om GERDA-projektet där vi besökt äldre i Västerbotten och Österbotten. Det blir också en del personliga erfarenheter som hur det gick till när jag och min hustru fick tre barn på tre år även fast hennes läkare hade sagt att hon inte skulle kunna få barn. Eftersom coronapandemin har upptagit hela min tillvaro sedan i våras var det ofrånkomligt att prata om det också.

Vad gör du just nu?

– Jag är inblandad i ett stort antal forskningsprojekt och arbetar mycket med att skapa förutsättningar för äldreforskningen när jag själv har slutat. Jag har arbetat som läkare i 35 år och behandlat gamla människor som är känsliga för läkemedel, och det har lärt mig så otroligt mycket som inte står i FASS. Ett av mina forskningsområden är läkemedelsbiverkningar hos äldre människor.

Jag slutade arbeta som läkare för några år sedan, men gör fortfarande hembesök hos människor som en del av min forskning. Så sent som i höstas gjorde vi hembesök till äldre människor i Västerbotten och i Norrbotten. Det ger mig en inblick i hur äldrevården fungerar och att vi kan göra skillnad i många människors liv.

Du är senior professor, vad innebär det?

– Det betyder att jag fortfarande är anställd och har undervisning, forskar och handleder doktorander men jobbar något färre timmar men med en fjärdedel av den tidigare lönen.

Har du några tankar om hur ny kunskap från forskning kan nå ut snabbare?

– Dokumentärserierna jag medverkade i byggde till stor del på våra forskningsresultat och det var ett väldigt effektivt sätt att nå ut med de forskningsresultat vi hade. Undervisning i alla möjliga sammanhang är också viktigt.

Du har fått mängder av priser och mött stort engagemang från människor som blivit berörda av din medverkan i dokumentärserierna för SVT. Varför tror du att du har blivit så populär?

– Jag tror det är så enkelt som att jag älskar mitt jobb och mötet med människor.

Se Vetenskapslunch med Yngve Gustafsson 2018-02-15
Diskrimineras gamla människor i vård och omsorg?

Lyssna på Yngve Gustafson i Sommar i P1