Publicerad: 2019-02-08

Hållbar cement- och kalkproduktion i fokus för ny centrumbildning

NYHET HÅLLBARHET. Institutionen för tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet är värdinstitution för Centrum för hållbar produktion av cement och bränd kalk. Det nya centrumet inrättades av rektor den 1 januari.

Text: Ingrid Söderbergh

Kalksten är ett naturligt material som kan förädlas till ett stort antal produkter, till exempel cementklinker och bränd kalk. Medan cementklinker används uteslutande till produktion av cement används bränd kalk i ett stort antal industriella applikationer.

– Det finns ett nationellt behov att stärka forskningen inom hållbar cement- och kalkproduktion, speciellt inom högtemperaturprocesserna där betydande mängder koldioxid genereras, säger Matias Eriksson, förste forskningsingenjör Institutionen för tillämpad fysik och elektronik och produktionsutvecklingschef hos Nordkalk AB, föreståndare för den nya centrumbildningen.

Vad ska ni fokusera på under den inledande femårsfasen?

– För de närmaste fem åren har centret en forskningsplan med sex arbetspaket, vilka omfattar råmaterial och bränslen, optimering av existerande anläggningar samt utvecklande av nya tekniska koncept för produktion av cementklinker och bränd kalk. Vi har i dagsläget två doktorander och arbetar just nu med rekrytering av ytterligare doktorander. Under de närmaste åren skall vi utöka vårt samarbete med andra aktörer på området och aktivt söka extern projektfinansiering, säger Matias Eriksson.

Centret syftar till att:
• ta fram ny kunskap relaterad till produktion av cementklinker, bränd kalk och dolomit med fokus på produktionskapacitet, energieffektivitet, produktkvalitet, utsläpp och hållbarhet.

• stöda industrin med tillämpning av kunskap för att förebygga driftstörningar, säkra produktkvalitet, minska energiförbrukning och utsläpp, befrämja cirkulär ekonomi, samt med experimentella fullskaleförsök, processutveckling och innovation.

• utveckla en forskningsmiljö som attraherar starka forskare.

• utgöra en plattform där forskningsprojekt och industri i samverkan bidrar till en hållbar utveckling av mineralindustrin.

Text: Ingrid Söderbergh

Om Centrum för hållbar produktion av cement och bränd kalk:

Utöver Umeå universitet som part inrättas centret med Cementa AB, SMA Mineral AB, Nordkalk AB och Föreningen Mineralteknisk Forskning. Kostnadsbudgeten under centrets etableringsfas omfattar 11,3 mnkr. Den kontanta finansieringen under perioden uppgår till samma summa. Bland finansiärerna återfinns utöver de ingående parterna även Ellen, Walter och Lennart Hesselmans Stiftelse, Företagsforskarskolan vid Umeå universitet samt från industriparterna in-kind-finansiering omfattande 12,4 mnkr.

För mer information, kontakta gärna:

Matias Eriksson
Adjungerad universitetslektor