"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2020-06-18

Hållbarhetskämpe blir hedersdoktor

NYHET Helena Helmersson, vd för Hennes & Mauritz, är utsedd till årets hedersdoktor vid den samhällsvetenskapliga fakulteten. Hon utses för sitt starka engagemang i hållbarhetsfrågor.

Text: Eva Stoianov

– Helena Helmersson har med utgångspunkt i etiskt och socialt ansvarstagande tagit sig an en av vår tids kanske viktigaste framtidsutmaningar, nämligen hållbarhet. Tillsammans med frågor om klimat och miljö synliggör hon vikten av sociala och ekonomiska hållbarhetsaspekter i sitt arbete och engagemang i produktion och ledarskap inom en av världens största butikskedjor. Hon är en positiv influens, på marknaden och i samhället, och som alumn och tidigare student vid Handelshögskolan i Umeå är hon en förbild för såväl nuvarande som blivande studenter och en god ambassadör för hela Umeå universitet, säger Ruth Mannelqvist, dekan vid den samhällsvetenskapliga fakulteten. 

Helena Helmersson tog examen från internationella ekonomlinjen på Handelshögskolan vid Umeå universitet 1997. Sedan 1999 arbetar hon inom H&M-gruppen, där hon länge har varit drivande i att göra hållbarhet till en kärnfråga.

Började som controller

Helmersson började sin karriär hos H&M som controller och hon fick snart möjlighet att arbeta internationellt först som personalchef på produktionskontoret i Dhaka (Bangladesh) och därefter som chef för underklädesproduktionen i Hongkong. Den erfarenheten ledde så småningom fram till att Helmersson år 2010 blev hållbarhetschef och därefter global produktionschef.

Hon har även varit operativ chef med ansvar för expansion, logistik, produktion, IT och Avancerad dataanalys/AI samt Insights and Analytics. I början av år 2020 tillträdde hon rollen som ny vd vid H&M-gruppen.

I dessa roller har hon lett ett framgångsrikt förändringsarbete inom H&M, ett arbete som fått många utmärkelser och påverkat hela branschen.

Mäktigaste kvinnan 2014

2014 utsågs hon till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans affärer. Hennes initiativ har inkluderat alltifrån transparens i företagets värdekedja, insamling av använda kläder till borttagande av skadliga kemikalier i produktionsprocessen. Hon har också, utifrån sin passion för ledarskap, arbetat proaktivt med yngre kollegor inom H&M för att stödja deras karriärutveckling.

För mer information, kontakta: