Publicerad: 2022-02-07

Hälsa på campus 1 mars

NYHET Arrangemanget välkomnar studenter och anställda vid Umeå universitet till en inspirerande dag inom temat hälsa och friskvård.

Text: Anna-Karin Eriksson

Hälsa på campus presenterar ett nytt spännande och inspirerande program! Utöver föreläsningar inom området hälsa kan arrangemanget på nytt erbjuda gemensamma workshops och aktiviteter.

Hybridformat

Hälsa på campus 1 mars erbjuder studenter och anställda vid Umeå universitet digitala föreläsningar, såväl förinspelade som livesända online. De förinspelade föreläsningarna och aktiviteterna finns tillgängliga under dagarna 1–3 mars, vilket gör det enkelt att delta via en dator när det passar just dig! På föreläsningsprogrammet finns bland annat Maria Ahlsén, biokemist och doktor i fysiologi som tilldelades årets folkbildarpris 2021, Ulrika Aasa, lektor vid Umeå universitet, som har en spännande infallsvinkel i sin föreläsning som berör många med smärta och/eller sjukdom samt Satish Strömberg, It-pedagog vid Umeå universitet, som bjuder på både livsnjuteri och utbildning inom iskunskap.

Utöver de tio olika föreläsningarna har studenter och anställda möjlighet att prova på aktiviteter och delta i olika workshops.

-Det känns roligt att Hälsa på campus 1 mars återigen kan erbjuda aktiviteter i gemensam grupp, något som inte varit möjligt de senaste arrangemangen på grund av Covid-19. Bland annat finns möjligheten att prova pimpelfiske på Nydalasjön, kallbad eller varför inte boka in teknikträning inom längdskidåkning med landslagstränare Andreas Domeij och Joel Sjölander, fystränare vid Idrottshögskolan, säger Tove Mårs, projektsamordnare.

Anmälan till de aktiviteter och workshops som har ett begränsat antal platser öppnar den 15 februari kl. 12:00.

Programmet erbjuder något för alla

Oavsett om du föredrar fart och fläkt eller lugn och ro, om du är nybörjare eller tränings van finns det något att välja i programmet!

Hälsa på campus erbjuder, förutom bokningsbara aktiviteter, öppna aktiviteter på Campusområdet samt online aktiviteter. Programmet tillhandahåller bland annat skridskoåkning på Campusdammen och längdskidåkning i form av öppet spår på Campusängarna.

-Passa på att ta med en studiekamrat eller arbetskompis och njut av rörelse, dagsljus och frisk luft. Fritidsbanken finns på plats under dagen, du kan kostnadsfritt låna utrustning för att åka skridskor eller längdskidåkning, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

-Idrottshögskolan och Hälsa på campus hälsar samtliga studenter och anställda till en dag i hälsans tecken, avslutar Tove Mårs!

Välkommen att kontakta:

Pernilla Eriksson