Publicerad: 2023-08-18 Uppdaterad: 2023-08-29, 11:07

Hälsa på campus 13 september

NYHET Höstens arrangemang av Hälsa på campus står för dörren. Dagen erbjuder ett innehållsrikt och varierande program med något för alla! Anmälan till de bokningsbara aktiviteterna öppnar 28 augusti.

Text: Anna-Karin Eriksson

Studenter och anställda vid Umeå universitet hälsas välkomna till höstens stora friskvårdsdag, Hälsa på campus 13 september! Hälsa på campus syftar till att inspirera och motivera till fysisk aktivitet samtidigt som att ge ökad kunskap om fysisk aktivitet och hälsa. På programmet finns kostnadsfria föreläsningar och många olika aktiviteter att ta del av.

–Vi ber er som chefer att uppmuntra era medarbetare att delta på dagen och att studenter schemafriläggs så att de kan delta under dagen, säger Pernilla Eriksson, projektledare för dagen.

Kunskapslyft

–Som tidigare år har vi flera inspirerande föreläsare på programmet, såväl externa som interna, säger Pernilla Eriksson.

Höstens upplaga av Hälsa på campus gästas bland annat av hockeylegenden Mats Sundin samt överläkare Lina Martinsson. Mats Sundin har, efter en lång och framgångsrik hockeykarriär, startat Institutet för människor i rörelse (IMR). IMR arbetar för att bidra till en bättre folkhälsa genom att hjälpa företag och människor att förbättra sin hälsa och skapa hållbara medarbetare.

–Mats kommer dela med sig av erfarenheter och kunskaper som krävs för en hållbar prestation som håller över tid. Han kommer betona betydelsen av fysisk aktivitet, goda levnadsvanor, prestation, återhämtning och motivation som grunden till en god balans i tillvaron, berättar Pernilla Eriksson.

Lina Martinsson, överläkare i psykiatri samt forskare vid Karolinska Institutet, har infört fysisk träning som en självklarhet i behandling och skydd mot psykisk ohälsa – en metod som nu sprids.

–Lina kommer berätta om de otaliga vinster träningen har för vår hälsa. Utöver de positiva fysiska effekterna förbättrar träningen bland annat koncentrationen och inlärningsförmågan, något som kan vara viktigt vid exempelvis ADHD. Vi ser mycket framemot att få ta del av Linas kunskap gällande Braining – fysisk träning för hjärnans skull, fortsätter Pernilla Eriksson.

Smörgåsbord av aktiviteter

Hälsa på campus erbjuder såväl öppna som bokningsbara aktiviteter. Det stora utbudet av aktiviteter erbjuder något för alla - alltifrån lugnare aktiviteter, friluftsaktiviteter till mer utmanande aktiviteter.

–Vi är glada över att kunna presentera många olika aktiviteter i programmet. Studenter och anställda har exempelvis möjlighet att prova på körsång, fiske, fågelskådning, vandring, dans i olika former, mountainbike, racketsport, styrkelyft och löpning under dagen. Nytt för i höst är bland annat träslöjd i skogen, swimrun, kajakpaddling och konstvandringar, berättar Tove Mårs, projektsamordnare för Hälsa på campus.

Anmälan öppen från 28 augusti

–Anmälan till de bokningsbara aktiviteterna öppnar måndag 28 september klockan 09:00, vänta inte med att göra din anmälan om du vill säkerställa att du får en plats på de aktiviteter du önskar delta på, säger Tove Mårs.

Aktiviteterna sker på och kring campus samt i Umeås omnejd.

–Vi ser framemot dagen och hoppas på att träffa många studenter och anställda, avslutar Tove Mårs.