Publicerad: 2022-08-26

Hälsa på campus 14 september 2022

NYHET Hälsa på campus erbjuder ett inspirerande och spännande program med något för alla!

Text: Anna-Karin Eriksson

Efter några år med pandemi och digitala aktiviteter kan Hälsa på campus äntligen erbjuda studenter och anställda vid Umeå universitet fysiska och gemensamma aktiviteter igen!

Hälsa på campus 14 september bjuder på ett stort och variationsrikt smörgåsbord med så väl öppna som bokningsbara aktiviteter samt gemensamma föreläsningar i Aula Nordica. Utöver detta finns även möjligheten att ta del av förinspelade digitala föreläsningar, föreläsningar live online samt möjligheten att träna via dator när det passar just dig. Självklart är samtliga aktiviteter och föreläsningar kostnadsfria.

Anmälan öppen 1 september – 13 september

Anmälan till de bokningsbara aktiviteterna öppnar 1 september kl. 09:00 och stänger 13 september kl. 12:00. Under denna period hittar du anmälningslänkar till respektive bokningsbar aktivitet som har ett begränsat antal platser.
-Om du får förhinder och inte kan delta på din bokade aktivitet är det viktigt att du i god tid avbokar din plats, då får vi möjlighet att erbjuda din plats till någon annan, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

Hälsosammare studenter och anställda

Hälsa på campus syftar till att inspirera och motivera till fysisk aktivitet samtidigt som att ge ökad kunskap om fysisk aktivitet och hälsa.

-Genom att inspirera, öka medvetenheten och kunskapen kring fysisk aktivitet och hälsa är förhoppningen att Umeå universitet ska få hälsosammare och mer välmående studenter och personal, berättar Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

På plats i Aula Nordica finns föreläsare Dean Kriellaars, associate professor vid Manitoba universitetet i Kanada. Hans forskning är inriktad för rörelserikedom för välbefinnande. Även Sofia Åhman, träningsexpert och blivande hedersdoktor vid Umeå universitet föreläser i Aula Nordica och inspirerar dig till att bli din egen personliga tränare. Efter sin föreläsning i Aula Nordica kan du följa med ut och träna 15 minuter med Sofia vid Campusdammen.

Hälsa på campus 14 september erbjuder dessutom live online föreläsningar om prestationsångest samt digitala förinspelade föreläsningar, tillgängliga 14-16 september, inom områdena idrott och hjärta, fysisk aktivitet för hjärnhälsa, motivation, hur vi kan äta oss till en bättre framtid samt hur fysisk aktivitet påverkar vår hälsa och välbefinnande.

Något för alla

-På programmet finns allt från högintensiv till lågintensiv träning och aktiviteter utomhus i vår vackra natur såväl som inomhus. Bland de bokningsbara aktiviteterna finns bland annat padel, vandring i Tavelsjö, Bouldering utomhus, löpteknik, MBT för såväl nybörjare som mer erfarna, fiske, workshop i stresshantering, landsvägscykel, Discgolf, workshop i tyngdlyftning, stadsnära terränglöpning, rullskidåkning, fågelskådning samt utegym med instruktör, säger Tove Mårs, projektsamordnare för Hälsa på campus.

Utöver de bokningsbara aktiviteterna finns också möjligheten att utan föranmälan testa på meditation, utomhusträning vid Campusdammen, utegymmet på Campus, körsång, öppet hus på IKSU Sport samt på simhallen Navet, promenad-foto-orientering, orientering, skoj på hoj samt promenad längs strandpromenaden med rörelseutmaningar.

-Vi törs påstå att Hälsa på campus har något för alla! För de som önskar träna via dator finns även den möjligheten, då kan de träna när det passar just dem, fortsätter Tove Mårs.
- Vi hoppas att studenter och anställda bokar in dagen och att vi ses i vimlet, avslutar Pernilla Eriksson.

Varmt välkomna till en dag i hälsans tecken!