Publicerad: 2023-01-26 Uppdaterad: 2023-02-01, 19:59

Hälsa på campus 21 februari

NYHET Programmet för Hälsa på campus 21 februari är klart! Dagen vänder sig till studenter och anställda vid Umeå universitet och erbjuder ett stort och varierande utbud av föreläsningar, aktiviteter samt workshops inom ämnet fysisk aktivitet och hälsa.

Text: Anna-Karin Eriksson

Konceptet Hälsa på campus syftar till att inspirera och motivera till fysisk aktivitet samt till att öka kunskapen om fysisk aktivitet och hälsa. Genom att inspirera, öka medvetenheten och kunskapen kring fysisk aktivitet och hälsa är förhoppningen att Umeå universitet ska få hälsosammare och mer välmående studenter och personal.

–Det känns jätteroligt att vi är inne på Hälsa på campus tolfte arrangemang! Vi upplever att det är mycket uppskattade dagar bland universitetets studenter och anställda, säger Pernilla Eriksson projektledare för Hälsa på campus.

Inspiration och rörelseglädje för alla

Programmet för Hälsa på campus 21 februari erbjuder såväl några favoriter i repris som nya programinslag. Tidigare aktiviteter som bland annat Cavemancooking (vegetarisk matlagning över öppen eld ute i det fria), skidlektioner i klassisk och fristil samt pimpelfiske finns med på programmet. Några av nyheterna är bland annat gåfotboll, beachvolley för nybörjare, danslektioner i Vals, Kizomba samt Modern Fox, turskidor i Skeppsviksskärgården tillsammans med IKSU frilufts, styrkefrivändningar och styrkeryck samt crawlworkshop på Navet Umeå.

–Vi tror att programmet har något för alla. Variationen på utbudet är stort och brett, det finns möjlighet att prova på allt från körsång till styrkelyft. Vi hoppas att många deltar under dagen, i vanlig ordning är alla aktiviteter och föreläsningar helt kostnadsfria, säger Tove Mårs, projektsamordnare.

Anmälan till de aktiviteter och workshops som har ett begränsat antal platser öppnar 7 februari kl. 09:00. Utöver de bokningsbara aktiviteterna erbjuder Hälsa på campus en mängd öppna aktiviteter på campusområdet.

–Fritidsbanken Umeå kommer också finnas på plats, studenter och anställda har möjlighet att låna skidutrustning samt skridskor och hjälm. Du som aldrig har testat att åka längdskidor eller skridskor, ta chansen under Hälsa på campus, säger Pernilla Eriksson.

Kunskap för ett livslångt intresse för hälsa och fysisk aktivitet

Förutom det stora aktivitetsutbudet erbjuder Hälsa på campus en uppsjö av föreläsningar inom ämnet fysisk aktivitet och hälsa.

Aula Nordica gästas av Carl Johan Sundberg och Therese Alshammar. Carl Johan kommer i sitt föredrag att beskriva hur kroppen anpassar sig till olika former av fysisk aktivitet, hälsoeffekter av fysisk aktivitet och dess påverkan på vår livskvalitet samt hur vi kan få in fysisk aktivitet i vardagen. Till vardags är Carl Johans Sundberg författare, legitimerad läkare och professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi vid Karolinska institutet. Han har bland annat skrivit boken Hälsa på recept tillsammans med Anders Hansen.

Therese Alshammar, en av de bästa europeiska simmare genom tiderna med över 70 internationella mästerskapsmedaljer i bagaget, berättar utifrån sina egna erfarenheter hur du kan prestera på topp och må bra över en lång tid.

Utöver den fysiska hälsan kommer den Existentiell hälsa att beröras. Den existentiella hälsan handlar om hur du relaterar till livet i stort och är något vi själva kan påverka och träna oss i för att kunna möta de utmaningar som ingår i livet. Kom till Ljusgården och låt Susanne Dahl och Christofer Sjödin, Kyrkan på campus, guida dig.

Hälsa på campus erbjuder även två live online föreläsningar samt tio förinspelade digitala föreläsningar, tillgängliga under dagarna 21–24 februari, som du kan ta del av när det passar dig bäst. Bland annat kan du introduceras i Snacktivity™, ett koncept för att främja flera korta inslag av fysisk aktivitet under din vardag. Amanda Daley, professor i beteendemedicin vid Loughborough University, undersöker effekterna av livsstilsinterventioner på hälsoresultat och hjälper dig komma i gång med Snacktivity™.

Idrottshögskolan och Hälsa på campus hälsar samtliga studenter och anställda till vårterminens spännande friskvårdsdag!