Publicerad: 2024-03-22

Handelshögskolan på Umeågalan

NYHET Igår var det återigen dags att mötas upp för Umeås näringslivsgala i Aula Nordica som firar 20 år sedan starten 2004. Galan är en viktig plats för att uppmärksamma företagande och skapa nätverk och samarbeten. Bland besökarna (och ibland även pristagarna) återfinns också många av våra alumner.

Handelshögskolan med i juryn för Årets varumärke

Handelshögskolan agerade stolt medarrangör i arbetet med att utse finalisterna till utmärkelsen Årets varumärke och fanns även representerade i juryn för priskategorin Årets arbetsgivare. Totalt delades elva olika priser ut.

Till vinnare av priset i kategorin Årets varumärke utsågs Umeå Sport & Motion. Med motiveringen: Ett varumärke byggs bäst inifrån och ut, något årets vinnare har gjort med bravur. Med en tydlig identitet, drivkraft och kontinuerlig utveckling har de steg för steg byggt upp ett genuint starkt varumärke. En liten organisation med ett stort hjärta som bidrar till ett mer hälsosamt Umeå. För ökad hälsa och välbefinnande för alla, oavsett ålder, bakgrund eller nivå.

Studenters perspektiv på sin framtida arbetsmarknad

Utöver inspirerande föreläsningar och mingel fick besökarna möjlighet att lyssna ett panelsamtal i universitetets monter. Mitt i minglet samtalade Handelshögskolans Sofia Lundberg och Rickard Lindberg med studenter om deras perspektiv från morgondagens arbetskraft. Lisa Sånemyr (civilekonomprogrammet inriktning service management), John Renström (civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi), Alma Herou (högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik) och Alma Berg (juristprogrammet) berättade bland annat att de tycker att arbetsgivare i Stockholm i högre grad vågar rekrytera nyutexaminerade medan det i Umeå efterfrågas flera års erfarenhet.

Möjligheten till karriär, trivsam arbetsplats och att kunna göra skillnad var några av de saker som studenterna lyfte fram som viktiga när de funderar kring sin framtid. Platsen är också viktig och att bo i närheten av familj och vänner. I panelen kunde några av studenterna se en framtid i Umeåregionen medan andra såg framför sig en flytt till Stockholm.

”Extra glädjande att se så många engagerade studenter från vår studentförening HHUS ta plats och mingla idag!” – Sofia Lundberg