Publicerad: 2019-03-05

Handelshögskolans Innovation Camp 2019

NYHET Innovation Camp pågår 12-14 mars och ger studenterna i Handelshögskolans kurs Innovation Management framför allt erfarenhet av att arbeta med ledande företag.

Studenterna kommer att utmanas med att utveckla innovativa lösningar till morgondagens problem inom ekonomiskt centrala branscher. Målet är att framkalla en kreativ atmosfär med gott samarbete och utvecklande samtal tillsammans med företagen MacGregor, en ledande leverantör av intelligent sjöfartslasthanteringsutrustning, och Umeå Energi, ett hållbarhetsdrivet energi- och kommunikationsföretag.

För studenterna är denna kurs ett perfekt tillfälle att utveckla och applicera den kunskapsbas som de utvecklat under sina studier. Samtidigt får studenterna en smak av det verkliga arbetslivet genom att arbeta i lag med att lösa verkliga problem tillsammans med ledande företag. Detta ger även studenterna en chans att bredda sina nätverk och få feedback från experter.

Programblad

Lägret börjar på tisdag eftermiddag den 12 mars och då ges en föreläsning för studenterna om företagen som de valt att arbeta med och deras branscher. Därefter får studenterna själva fundera på problem och lösningar tills dagen efter, då innovationslägret sätter igång på riktigt.

På onsdag den 13:e mars inleds dagen med att studenterna samlas i sina grupper därefter presentar företagen de problem som studenterna skall fokusera på i skapandet av innovativa lösningar. Studenterna uppmuntras även att visualisera sin idé genom att bygga grundläggande prototyper med det material som tillhandahålls.

De idéer som genererades under den första dagen kommer utvecklas vidare med stöd från företagsrepresentanter och lärare under dag två som avslutas med att studenterna får ge korta, 3-minuters föredrag av sina idéer.

Plats

Lägret äger rum i det nyrenoverade Humanisthuset i lokalen "Vardagsrummet" som erbjuder en praktisk och kreativ miljö med öppna ytor för brainstorming och möjlighet till grupprum för djupare diskussion och utveckling.

Avslutning

Innovation Camp avslutas veckan därpå med att studenterna får på respektive företags kontor presentera sina idéer och lösningar inför en panel som består utav företagsrepresentanter, experter och Handelshögskolans personal. Panelen kommer sedan välja ut den bästa idén som blir belönad med ett diplom från företaget.

Peter Gustafsson, peter.gustafsson@umu.se, 070-534 74 02
Zsuzsanna Vincze, zsuzsanna.vincze@umu.se, 072-223 64 50