Publicerad: 2023-05-08

Handelshögskolans vetenskapliga priser 2023

NYHET Handelshögskolans vetenskapliga pris i företagsekonomi tilldelas universitetslektor Ulrika Leijerholt, motsvarande pris i nationalekonomi tilldelas biträdande lektor Hanna Lindström. Pristagarna tilldelas ett anslagsfinansierat resebidrag motsvarande 20 000 kronor. Tanken med priserna är att uppmuntra vetenskapligt skrivande och särskilja högkvalitativ forskning inom områdena.

Det vetenskapliga priset i företagsekonomi

Ulrika Leijerholt är anställd som universitetslektor vid enheten för företagsekonomi. Efter att ha disputerat 2019 har Ulrika på många sätt varit en förebild för vad en modern forskare är. Hon har publicerat flera artiklar i tidskrifter av utmärkt kvalitet, deltar ofta i konferenser och bygger sitt nätverk, samtidigt som hon är en uppskattad lärare av både studenter och kollegor. Ulrika visar vetenskaplig mognad genom att ta ansvar utanför sig själv genom att bidra till forskningsmiljön genom att till exempel initiera och organisera de månatliga skrivsessionerna för forskare vid enheten.

Slutligen har Ulrika startat eller varit en del av flera aktiviteter kopplade till tredje uppgiften för regionala organisationer, inklusive initieringen av nätverket för starka varumärken i offentlig sektor. Med utgångspunkt i dessa prestationer och viljan att ta ansvar utöver sig själv, är det med stor glädje att Ulrika Leijerholt tilldelas Handelshögskolans vetenskapliga pris i företagsekonomi 2023.

Kommentar Ulrika Leijerholt

- Jag är glad och mycket tacksam över att ha tilldelats Handelshögskolans vetenskapliga pris 2023. Det är jätteroligt och uppmuntrande att bli uppmärksammad för sitt arbete. Jag ser fram emot att fortsätta utvecklas i min forskarroll och att utveckla nya forskningsprojekt i samarbete med kollegor och offentliga institutioner.

Det vetenskapliga priset i nationalekonomi

Hanna Lindström erhöll sin doktorsexamen i nationalekonomi 2021 och är anställd som biträdande lektor på enheten för nationalekonomi.

Hanna är en mycket skicklig empiriskt inriktad nationalekonom som arbetar med frågor rörande offentlig upphandling, utvärdering av miljöpolitik, konsumenters preferenser och producentbeteende. Hon arbetar även inom ett projekt som utvärderar hur den gröna omställningen påverkar efterfrågan på arbetskraft och substitution mellan olika insatsfaktorer inom elintensiva branscher i Sverige.

Hanna är en drivande personlighet med god forskningsfantasi som kan skriva och presentera sina forskningsresultat på ett föredömligt sätt. Hannas working papers håller hög vetenskaplig kvalitet och bedöms komma att publiceras i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter.Hon är även en utmärkt och entusiastisk lärare/kommunikatör som tagit stort ansvar och får idel positiva omdömen från studenter/åhörare. Således är Hanna Lindström en mycket god kandidat till det Vetenskapliga Priset i nationalekonomi.

Kommentar Hanna Lindström

Det känns väldigt ärofyllt att bli utsedd till årets mottagare av USBEs vetenskapliga pris i nationalekonomi. Jag ser det som väldigt inspirerande och motiverande att mina insatser som forskare och lärare uppmärksammas och firas på det här sättet.

Hanna Lindström
Forskare (tjänstledig), biträdande universitetslektor