Publicerad: 2019-11-25

Hans Wiklund ny universitetsdirektör

NYHET Nu är det klart att Hans Wiklund från Härnösand blir ny universitetsdirektör vid Umeå universitet. Han tillträder sin tjänst 1 mars 2020.

Text: Inger Nilsson

— Det här är ett drömjobb för mig. Jag får använda de kunskaper och erfarenheter jag samlat på mig. Och jag får arbeta med högre utbildning och forskning igen, säger Hans Wiklund som själv studerade vid Umeå universitet i mitten på 90-talet.

Han kommer närmast från en tjänst som regiondirektör vid Region Västernorrland, ett uppdrag han haft de senaste två åren. Tidigare har han även varit regional utvecklingsdirektör.

— Vi får en universitetsdirektör med stor erfarenhet av både chefsjobb och akademiskt arbete, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Hans Wiklund har även erfarenhet av arbete inom regeringskansliet vid Jordbruksdepartementet och Socialdepartementet under åren 2008-2011. Där har det handlat om arbete som huvudsekreterare, på uppdrag av regeringens särskilda utredare, inom vitt skilda områden.

— Jag har tyckt att det varit roligt att prova på olika typer av jobb, att lära mig nya saker. Det har också gett mig bra erfarenheter. Jag har inte direkt haft någon stor karriärplan. Jag försöker alltid bidra till verksamheten genom att göra så gott jag kan. Det har lett till nya uppdrag och nya möjligheter.

Hans Wiklund, som är 47 år, tog kandidatexamen med statsvetenskap som huvudämne vid Umeå universitet, och hamnade så småningom vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, där han doktorerade i statsvetenskap. Han har även en period som forskare i USA och några år som kanslichef vid länsstyrelsen i Västernorrland.

Hans Wiklund efterträder Caroline Sjöberg som i somras flyttade till Uppsala för jobbet som universitetsdirektör vid Uppsala universitet.