Publicerad: 2014-06-30

Har du löst bostadsfrågan?

NYHET I början av terminen är ofta trycket på bostäder högt. En bit in på terminen brukar det lätta. Det är bra om du tidigt tar reda på vilka möjligheter som finns och ställer dig i bostadskö så snart som möjligt.

Det kommunala bostadsföretaget Bostaden och många privata hyresvärdar har egna bostadsköer. Anmäl intresse och ställ dig i kö så snart som möjligt. Du kan också kolla bostadsannonser samt sprida att du letar bostad i olika kanaler.

Har du ändå inte löst bostadsfrågan inför det att terminen börjar kan du kontakta Akutrumsförmedlingen. Akutrumsförmedlingen finns till för att hjälpa nya studenter vid Umeå universitet som är i akut behov av tillfälligt boende i samband med terminstarten.

Tänk på att om du är mellan 18-28 år kan du ha rätt till bostadsbidrag. Kolla upp vad som gäller med Försäkringskassan.

Fler tips på hur du hittar boende finns här.

Redaktör: Kristina Forsman Lindmark