Publicerad: 2020-06-18

Harvardstatistiker utsedd till hedersdoktor vid Tek-nat fakultet 2020

NYHET Martin Kulldorff, professor vid Harvard Medical School och Brigham and Women's Hospital, Boston, har utsetts till 2020 års hedersdoktor på Teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det är en stor ära att bli utsedd till hedersdoktor och känns väldigt speciellt då det var Umeå universitets fantastiska lärare som lade grunden för mitt vetenskapliga intresse, säger Martin Kulldorff, professor vid Harvard Medical School och Brigham and Women's Hospital, Boston.

Martin Kulldorffs huvudsakliga forskningsområde är att utveckla och tillämpa statistiska metoder för sjukdomsövervakning. Han har på ett väsentligt sätt bidragit till att utveckla statistiska och epidemiologiska metoder för att tidigt identifiera sjukdomsutbrott och biverkningar av vacciner och läkemedel. Hans metoder används i övervakningen av covid-19 i USA och andra länder och han har även deltagit i den svenska covid-19-debatten.

Hans metoder och mjukvaror för scan-statistikor är välciterade och används inom flera discipliner för att upptäcka geografiska kluster och bedömma om de beror på slumpen eller ej. Forskare vid Umeå universitet har exempelvis använt metoderna för studier i demografi, pediatrik, geriatrik och infektionssjukdomar (bland annat harpest och malaria).

Martin Kulldorff använder även själv statistik inom en rad olika ämnesområden: cancerepidemiologi, näringsepidemiologi, infektionssjukdomar, vektorburna sjukdomar, antibiotikaresistenta bakterier, fosterskador, farmakoepidemiologi, vaccinstudier och hälso- och sjukvårdsforskning.

– Ett lite mer udda område som jag medverkat i var en studie om hajar och sugfiskar, där scan-statistikor användes för att studera var på hajen som sugfiskarna suger sig fast, säger han.

Martin Kulldorff är uppvuxen i Umeå och tog en kandidatexamen i matematisk statistik vid Umeå universitet 1984, varefter han flyttade till USA och Cornell University för forskarstudier. Han är en trogen vän av Umeå universitet och har under alla år hållit kontakten med forskarkollegor på Institutionen för matematik och matematisk statistik. Han har bland annat deltagit som gästföreläsare på Umeå universitets vinterkonferens i statistik samt vid institutionens 50-årsjubileum.

Installationen av fakultetens nya hedersdoktor kommer att ske vid Umeå universitets Årshögtid 2021, då högtiden 2020 ställs in på grund av coronapandemin.

Biografi:

Martin Kulldorff föddes i Lund år 1962. Han flyttade som tvååring till Umeå, där han var elev på Berghemsskolan, Bräntbergsskolan, Östra Gymnasiet, och sedan student på Umeå universitet. Som Fulbrightstipendiat doktorerade han på den teknologiska fakulteten vid Cornell University, USA, varefter han har arbetat vid Uppsala universitet, National Institute of Health, University of Connecticut och Harvard University.

Kulldorff är medlem i Food and Drug Administration’s vetenskapliga råd för läkemedelssäkerhet och riskhantering. Han är också med i Center for Disease Control’s vetenskapliga kommitté för utvärdering av biverkningar efter covid-19-vaccination.

Pressfoto

Om professor Martin Kulldorffs forskning

För mer information om Martin Kulldorff, kontakta gärna:

Peter Anton