Publicerad: 2021-03-10

Hemgjorda filmer av studenter och alumner

NYHET I samband med den årliga gymnasiebesökardagen, som i år gick under namnet digitala universitetsdagen, presenterades en rad olika digitala lösningar för att kunna ge gymnasieelever så bra information och vägledning som möjligt i en väldigt annorlunda tid. Tack vare Sociologiska institutionens kontakter med studenter och alumner, kunde ett antal personliga intervjufilmer produceras i hemmamiljö, vilka blev ett av sätten att informera om sociologiämnet.

Personal, studenter och alumner har på olika sätt förberett och medverkat i den digitala universitetsdagen, dels genom ett direktsänt zoom-pass som gymnasieeleverna kunde delta på, dels genom intervjufilmerna som finns på Sociologiprogrammets webbsida och dels genom möjligheten för gymnasieelever att nu och fram till sista anmälningsdagen komma i kontakt med en student som läser programmet, för att få ställa alla sina frågor.

Vid institutionen pågår ett ständigt arbete med att upprätthålla kontakt och följa tidigare studenter, bland annat genom att be dem höra av sig när de får nya jobb och via LinkedIn. Genom att fråga alumner om de kunde tänka sig göra egna inspelningar fick institutionen flera proffsiga och personliga intervjufilmer, där de berättar vad de jobbar med och varför de tycker att man ska läsa programmet eller kurser i sociologi och socialpsykologi.

- Det känns fint att så många av våra studenter och alumner har ställt upp på att nå ut till gymnasieelever, som på grund av coronapandemin inte har samma möjligheter att möta universitetet som de själva kanske hade, säger Erika Antill, studievägledare vid Sociologiska institutionen.

Varför ska du läsa Sociologiprogrammet?

Kolla in filmerna med några studenter som har läst sociologi och socialpsykologi.

Vill du prata med en student?

Ända fram till sista anmälningsdag har du möjlighet att få prata med en student som läser på Sociologiprogrammet. Använd den här e-postadressen om du är intresserad av att få kontakt med en student: sociologi@umu.se