Publicerad: 2019-06-05

Historisk rättvisa och historieundervisning

NYHET I dagarna hålls ett internationellt symposium om historisk rättvisa och historieundervisning vid Umeå universitet. Björn Norlin som är docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning och en av organisatörerna skriver om detta i Umeå universitets forskarblogg.

Symposiet organiseras av forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, och ska resultera i en antologi just på temat historisk rättvisa och historieundervisning.

Under symposiet behandlas hur historievetenskaplig, och ibland även juridiskt fastslagen, kunskap om övergrepp, oförrätter och orättvisor i det förflutna (folkmord, krigsövergrepp och brott mot mänskliga rättigheter, kränkningar av minoriteters eller ursprungsbefolkningars rättigheter, o.s.v.) förs vidare och lärs ut idag via offentliga institutioner som skolor och museum, via konst och litteratur, eller i mer avgränsade sammanhang som lokala läsecirklar. Hur går det egentligen till och vad händer med historisk kunskap och lärande om historia i den processen?

Läs mer i Forskarbloggen

Björn Norlin