Publicerad: 2014-05-16

Högtid med ceremoni, föreläsning och pedagogiska samtal

NYHET Lördagen den 24 maj är det dags för Umeå universitets vårpromotion, då nya doktorer och pristagare firas vid en högtidlig ceremoni i Aula Nordica. Nytt för i år är att även universitetets meriterade och excellenta lärare uppmärksammas. Festligheterna inleds redan på onsdag den 21 maj med en föreläsning om etik i urfolksforskning och pedagogiska samtal, allt under ledning av Sverker Olofsson.

På vårens högtid promoveras universitetets nya doktorer, det vill säga de som har forskat, skrivit och publicerat en vetenskaplig avhandling i ett forskarämne. Under lördagens två timmar långa ceremoni i Aula Nordica får i år 89 nya doktorer ta emot doktorshatt eller lagerkrans samt guldring och diplom.

Under ceremonin delas också pedagogiska och vetenskapliga priser ut, och i år uppmärksammas även universitetets excellenta och meriterade lärare.

Några av högtidsföremålen föreläser och samtalar redan på onsdag den 21 maj i hörsal D i Samhällsvetarhuset. Moderator är Sverker Olofsson.

Ceremoni, föreläsning och samtal är öppna för alla intresserade.

Program och mer information om årets doktorer, pristagare och excellenta och meriterade lärarePressbilder från tidigare vårpromotioner finns i universitetets bilddatabas

Föreläsning och pedagogiska samtal onsdag den 21 maj

Moderator: Sverker Olofsson
Plats: hörsal D, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet

09.30–09.50 Etik i urfolksforskning – av vem, för vem och varför?Anna-Lill Ledman, Centrum för samisk forskning
Umeå kommuns vetenskapliga pris 2014

10.00–10.15 Inledning – pedagogiska samtal
Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet

10.15–12.00 Pedagogiska samtal med årets pristagare
Lars-Daniel Öhman, Karin Danielsson Öberg, Christina Johansson och Anders Hofer. Samtliga vid Umeå universitet.

13.00–15.00 Pedagogiska samtal med excellenta och meriterade lärare
Excellenta lärare: Ulf Holmgren, Kerstin Kolam, Annica Nylander och Per-Olof Ågren. Meriterade lärare: Pedher Johansson, Johanna Olsson, Ylva Hedberg Fransson, Marcus Schmitt Egenolf och Per Andersson. Samtliga vid Umeå universitet.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ceremonimästare Charlotte Wiberg070-201 1540
charlotte.wiberg@adm.umu.se