Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2024-05-02 Uppdaterad: 2024-05-16, 07:50

Hur kommer AI påverka skrivande och skrivundervisningen?

NYHET I takt med att chatbottar blir allt vanligare både för att producera och redigera text, kommer troligtvis vårt sätt att se på – och närma oss skrivande – att förändras. Nytt forskningsprojekt ska undersöka hur AI påverkar skrivprocesser bland 13–15 åringar i grundskolan.

– Vi vet att skrivandet kommer att förändras men inte hur. Målet är att förstå skrivandets processer, skriftpraktiker och relationen mellan skribent och teknologi. Resultaten kan bidra till etiska och pedagogiska diskussioner om AI i skrivundervisningen, säger projektansvarig Eva Lindgren, Institutionen för språkstudier.

Vi vet att skrivandet kommer att förändras men inte hur. Resultaten kan bidra till etiska och pedagogiska diskussioner om AI i skrivundervisningen.

Utforskar tre perspektiv på skrivande

Skrivande är en viktig del av kommunikation och en stor del av de flesta människors vardag i Sverige. AI-drivna språkverktyg möjliggör nya skrivprocesser och skriftpraktiker men väcker samtidigt frågor om hur dessa verktyg påverkar skrivande.

Projektet, som löper över fyra år, kommer att utforska tre perspektiv: hur chatbottar påverkar skrivprocessen; hur läraren jobbar med skrivundervisning i klassrummet; elevernas relation till chattverktyg.

– Projektet kommer att samla in data under tre år vilket blir en intressant process eftersom tekniken kommer att förändras under de tre åren.

I projektet deltar forskare från Högskolan i Kristianstad, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås.

– Vi är i uppstartsfasen så nästa steg blir att ta kontakt med högstadieskolor. Lärare som jobbar på en högstadieskola och som är intresserad av att veta mer om projektet får gärna kontakta mig, avslutar Eva Lindgren.

Projektet Kommer skrivandet någonsin att bli detsamma? Om AI, skrivprocesser och skriftpraktiker i högstadiet finansieras av Vetenskapsrådet.

Läs mer om projektet

Eva Lindgren