Publicerad: 2021-06-02

Idrottshögskolan delaktig i UIK 360

NYHET Idrottshögskolan är en av Umeå IK FFs medspelare i den nya plattformen UIK 360 med målsättningen att skapa bättre förutsättningar för elitidrottande kvinnor och starkare förebilder för barn och ungdomar med visionen att bidra till hållbarhet och en förbättrad folkhälsa.

Elitidrottande kvinnor inom lagidrotter är fortfarande sin idrotts största sponsorer. De lägger ner all sin tid, får väldigt sparsam ekonomisk ersättning och slutar ofta i förtid när bränslet är slut. Den nya UIK plattformen ska hjälpa elitsatsande kvinnor ur det rådande grundproblemet.

UIK 360° är en pusselbit för mer hållbara karriärer för elitdamer

Tillsammans med Idrottshögskolan vid Umeå universitet och näringslivet jobbar UIK för att förflytta människor och ändra beteende mot ett hållbart samhälle.  UIK 360° ska tillsammans med Umeå universitets och näringslivets resurser och kompetens fylla den döda vinkel som finns mellan träningar, matcher, studier och deltidsarbete. UIK 360 ger spelare och ledare förutsättningar och verktyg att hantera sitt livspussel över hela spannet gällande bland annat träning, kost, inre ledarskap, kommunikation och retorik.

Hör Pernilla Eriksson, områdeschef för Idrottshögskolan med bland annat huvudansvaret för kombinationen elitidrott och studier, berätta om Dubbla Karriärer samt Idrottshögskolans samarbete med UIK genom UIK 360.

Länk till UIK FFs presskonferens gällande UIK 360 (210527)

Läs mer om UIK 360