Publicerad: 2023-09-01 Uppdaterad: 2023-09-06, 16:56

Infektionsforskare knyter nya kontakter vid symposium i Umeå

NYHET MIMS och UCMR var tillsammans värdar för ett symposium vid Umeå universitet som visade upp nya inriktningar inom infektionsforskning och erbjöd goda möjligheter för nätverkande.

Text: Nóra Lehotai, MIMS, and Ingrid Söderbergh, UCMR

Styrkan med life science-scenen här ligger i att skapa plattformar för att inkubera nya idéer och främja nya synergier

–  Det var spännande att höra om alla olika ämnen, särskilt från bakteriesidan eftersom jag själv jobbar med virus. Jag tycker att det var ett fantastisk event!, säger Päivi Ojala, professor vid Helsingfors universitet och en av de inbjudna föreläsarna.

Umeå Microbial Research Center (UCMR) och The Laboratory of Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) tillägnade en halvdag den 30 augusti för att lyfta fram forskning inom infektionsområdet i form av ett gemensamt vetenskapligt symposium. Över 130 forskare från Umeås life science-gemenskap, inbjudna gäster och medlemmar i UCMRs och MIMS styrgrupper deltog i evenemanget.

Symposiet gav möjlighet att fördjupa sig i nyrekryterade forskares forskningsvisioner. Det gavs också tillfällen för deltagarna att nätverka och knyta nya kontakter vilket kan leda till framtida potentiella gemensamma projekt.

Programmet innehöll inspirerande föredrag av två internationella huvudtalare – Carmen Buchrieser, professor vid Institute Pasteur i Frankrike, och Päivi Ojala vid Helsingfors universitet i Finland. Carmen talade om evolution och virulensstrategier hos patogenen Legionella pneumophila och Päivi belyste en ny funktion hos en viktig transkriptionsfaktor i Kaposis sarcoma-associerad herpesvirus.

Max Renner, Kemiska Institutionen, Laura Carroll, Institutionen för klinisk mikrobiologi, och Olivia Wesula Lwande, Institutionen för klinisk mikrobiologi är alla nyrekryterade yngre forskare vid universitetet. De presenterade spännande fakta om RNA-virus, maskininlärning som verktyg för att övervaka och bekämpa spridningen av bakteriella patogener samt beredskap mot nya myggburna virus.

Som avslutning på evenemanget, berättade professor Yaowen Wu, föreståndare för UCMR, om satsningen på the Excellence of Choice Postdoctoral Programme in Life Science som hittills har fem talangfulla postdoktorer på plats i Umeå. I slutet av september öppnar den tredje och sista utlysningen. Han bjöd också in deltagarna att delta i ytterligare samtal under lunchminglet.

– Styrkan med life science-scenen här vid Umeå universitet ligger i att skapa plattformar för att inkubera nya idéer och främja nya synergier och samarbeten i en excellent forskningsmiljö. UCMR har arbetat mycket för att möjliggöra och stärka denna strategi, säger Yaowen Wu.