Publicerad: 2024-02-06 Uppdaterad: 2024-03-22, 09:53

Innovativ forskning i fokus – avknoppningsbolag i final om fina priser

NYHET Världens mest energisparande golvbrunn, teknik för att rena radioaktivt avfall och en ny antibiotikaklass för behandling av infektionssjukdomar. Det är bara några exempel på innovationer från universitetets avknoppningsbolag. Flera av bolagen tog hem priser vid Umeågalan 2024.

Företagen QureTech Bio, SpinChem och Enduce har sin grund i antingen studier eller forskning vid Umeå universitet och gemensamt för dem alla är innovativa, samhällsnyttiga produkter och teknik som bidrar till arbetet med att förverkliga FN:s Globala mål för en hållbar utveckling. Företagen är finalister i Umeågalans priskategori Årets university spin-off 2024 och vinnare av priset blev SpinChem.

Bekämpning av infektionssjukdomar och antibiotikaresistens

QureTech Bio är ett läkemedelsutvecklingsföretag vars vision är att genom sin världsledande forskning utveckla en ny antibiotikaklass för att bekämpa infektionssjukdomar och förekomsten av antibiotikaresistens. En av bolagets grundare är professor Fredrik Almqvist som menar att det är nödvändigt att hitta nya sätt att slå ut sjukdomsframkallande bakterier för att man även i framtiden ska kunna bedriva modern sjukvård och kunna rädda miljontals liv årligen.

Rening av radioaktivt avfall

SpinChem, som är nominerade till Årets university spin-off för andra året i rad, har genom sitt banbrytande arbete inom rening av radioaktivt avfall löst utmaningar som tidigare ansetts omöjliga.

– Genom våra innovativa tekniker, inte bara hanteras detta farliga avfall på ett säkrare och effektivare sätt, vi erbjuder även en ny dimension av miljöansvar, säger Emil Byström, vd för SpinChem.

SpinChem utvecklar därutöver nya och effektivare processer för läkemedelsframställning, vilket stärkt deras position inom läkemedelsindustrin. Genom att kombinera vetenskaplig innovation med hållbar utveckling spelar de en viktig roll som katalysator för en genomgripande förändring inom kemisk processteknik.

Energibesparande duschgolvbrunn

Företaget Enduce har med utgångspunkt i forskning vid Umeå universitet utvecklat en duschgolvbrunn som återvinner 75 procent av energin i använt duschvatten.

– Det är faktiskt världens mest energibesparande golvbrunn, som möjliggör kostnadseffektiv energibesparing i såväl nybyggda som befintliga fastigheter. Det har varit en rolig och intressant resa, från början vid Umeå universitet till att produkten nu finns på marknaden, sade Henrik Hagman, teknisk doktor i energiteknik och medgrundare till Enduce, i en tidigare intervju.

Företagets mål är att förnya standarden för duschgolvbrunnar inom fastighetssektorn som står för stor del av den globala energianvändningen, och därmed sänka bland annat nybyggda fastigheters energiförbrukning med så mycket som 25 procent. Enduce är även finalister i priskategorierna Årets teknik och- industripris och Årets innovativa företag.

Affärsidé med grund inom forskning eller studier

Priset Årets university spin-off delas ut vid Umeågalan och går till ett företag som byggt sin verksamhet kring en affärsidé som har sin grund inom forskning eller studier vid Umeå universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Fler företag med koppling till Umeå universitet är finalister vid Umeågalan, så som mjukvaruföretagen Elastisys och Vitec Software Group samt Aeterna Labs (tidigare Adlede). Aeterna Labs tog hem priset Årets innovativa företag för sin innovativa AI-lösning som genom analyser möjliggör kontextuell annonsering utan att använda personliga data och programvarubolaget Vitec Software Group fick ett särskilt pris i form av en jubileumshyllning för sin imponerande och framgångsrika tillväxtresa och det starka avtryck företaget gjort i Umeås näringsliv.