Publicerad: 2021-08-09

Insekter i fokus för franska studenter på Erasmuspraktik i Umeå

NYHET Coronapandemin höll på att omöjliggöra deras resa, men till sist kunde ett gäng franska studenter få sin första internationella erfarenhet som Erasmusstipendiater. Hela sommaren har de tillsammans med handledaren Natuschka Lee vid Umeå universitet utforskat bin, växter som insekterna pollinerar och mikrober i insekter i som lever av ved.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det har varit riktigt coolt, vi har inte sett så mycket folk på campus, men det har varit jättebra ändå, säger Pauline Audru som hemma i Frankrike studerar biologi vid universitetet i Poitiers.  Natuschka förklarar saker så bra och vi har fått en bra mix mellan teori och praktik och har lärt oss en del nya labbtekniker.

Sommartid brukar campus vara rätt ödsligt – och denna sommar än mer folktomt. Men, de franska studenterna är nöjda med sin vistelse ändå. På grund av covid-19 var det längre osäkert om de alls skulle kunna genomföra sin tre månader långa Erasmuspraktik utomlands.

– När de kom hit fick de först sitta 14 dagar i karantän, berättar Natuschka Lee, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå universitet, som handlett studenterna.

Första utbytet för tre år sedan

För tre år sedan tog hon och Anita Sellstedt på UPSC emot den första studenten från Poitiers och sedan dess har utbytet fortsatt. I år har även en student från anrika Université Paris-Saclay och en från veterinärhögskolan i Toulouse gjort praktik i Umeå genom Erasmus.

Biologistudenterna Marine Gueylard och Pauline Audru har undersökt bakterier och parasiter i honungsbins tarmflora. Tomas Momboeuf som pluggar datavetenskap och mest programmerat tidigare, har i Umeå fått nya utmaningar med att utveckla databasen Pollen. Honung är ett av de livsmedel i världen där det fuskas mest med ursprunget och syftet med databasen är att kunna identifiera vilka växter bina som gett honungen har besökt.

Damien Arrivé har också arbetat med en databas, men hans projekt har handlat om nyttomikrober såsom rhizobier hos kvävefixerande växter. Syftet har varit att undersöka den globala mångfalden hos dessa nyttiga mikrober och jämföra med det med förhållandena i Västerbotten, vilket inte gjorts förut.

Fältarbete med insekter

– Jag har också gjort en del fältarbete, både här och i Lappland, för att observera vilka insekter som pollinerar dessa viktiga kvävefixerande växter, berättar Damien.

Etienne Guillaumes projekt har inte handlat om bin, utan om vedlevande insekter, eller snarare de mikrober i insekternas tarm som bryter ned veden. Att dyka ned inom biologin var helt nytt för honom.

– Senast jag läste biologi var på gymnasiet, berättar han. Jag går en ingenjörsutbildning och har mest läst fysik, matte och informatik.

Varför ville du komma till Umeå universitet?

– Under mitt första år som masterstudent har jag läst miljövetenskap och blivit alltmer intresserad av det, men ville lära mig mer biologi och se vad forskning innebär. Jag tror att jag kanske vill doktorera i framtiden.

Vilka erfarenheter tar du med dig hem?

– Många fina minnen och framförallt är nöjd med att praktiken gett mig det jag ville och Natuschka har låtit mig testa många olika slags uppgifter. Det kommer att hjälpa mig avgöra vilken slags miljövetenskap jag vill ägna mig åt. Det har också varit härligt att uppleva naturen här och solljuset dygnet runt som vi inte alls är vana vid. Landsbygden här är också mycket mer ”vild” än i Frankrike.

Något annat än vardagsrummet

Damien Arrivé tycker att han liksom de andra lärt sig mycket nytt. Framförallt har det varit en ny upplevelse att få göra praktik utomlands.

– Efter ett komplicerat år med covid-19 är jag också tacksam att ha fått resa och se något annat än mitt eget vardagsrum, säger han.

Hela gruppen har också fått smak för att plugga utomlands. Marine Gueylard hoppas kunna åka iväg de sista sex månaderna av sina mastersstudier. Pauline Audru vill gärna läsa på Nya Zeeland, där hennes pappa doktorerat och Etienne Guillaume har redan bestämt sig för att arbeta i ett humanitärt projekt i Burundi under sitt nästa studieår.

– Jag skulle gärna komma till Umeå igen, men på vintern så att jag får se norrsken och åka skidor, säger Damien Arrivé.