Publicerad: 2020-06-29

Inte för sent att söka distansutbildning till hösten

NYHET Vid Umeå universitet går det att utbilda sig till mycket, helt eller delvis på distans, på heltid eller på deltid. Med landets näst största utbud av distanskurser finns här mycket att välja på. En del av utbildningarna som startar i höst är fortfarande möjliga att söka.

– Umeå universitet har utbildning som passar för olika situationer och olika faser i livet. Du kan till exempel ha svårt att flytta till en annan ort eftersom du har barn och familj, eller så kanske du vill börja studera på deltid och samtidigt fortsätta arbeta på deltid, säger vicerektor Heidi Hansson.

En distansutbildning kan vara ett lagom långt första steg för många

– En distansutbildning kan vara ett lagom långt första steg för många och ger också chansen till fort- och vidareutbildning, fortsätter hon.

Det finns distansutbildningar både med och utan fysiska träffar. Distans med träffar innebär att studenter reser till utbildningsorten någon gång per termin, något som inte gäller för utbildningar utan träffar.

Interaktion med lärare och andra studenter kan ske via lärplattformar, antingen i realtid eller oberoende av tidpunkt. En del föreläsningar är inspelade, så att studenter kan ta del av dem när de vill, men kan också streamas direkt så att det är möjligt att ställa frågor. Att läsa på distans ger alltså studenter friheten att studera utan att behöva flytta.

Umeå universitet har en lång tradition av distansutbildning och det finns ett stort utbud av program och kurser att välja bland, både för nybörjarstudenter och sådana som vill bygga på sin utbildning.

Studenter som väljer att läsa en distansutbildning är långt ifrån ensamma

­– De studenter som väljer att läsa en distansutbildning vid Umeå universitet är alltså långt ifrån ensamma, säger Heidi Hansson.

Så oavsett viket intresse du har och vilken livssituation du befinner dig i – passa på att söka utbildning till hösten. Det går fortfarande att göra en sen anmälan till flera program och kurser – både på campus och på distans.

Heidi Hansson