Publicerad: 2023-05-17 Uppdaterad: 2023-05-23, 13:14

Journalistik idag, igår och i framtiden

NYHET Kommande vecka gästas institutionen av två prominenta personer inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap, professor Toby Miller och professor Henrik Örnebring. Temat är Journalistiken idag, igår och i framtiden.

Text: Jonas Vågström

Book talk - ”Journalistic Autonomy: The Genealogy of a Concept”

Henrik Örnebring, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstad universitet, kommer att presentera sin bok ”Journalistic Autonomy: The Genealogy of a Concept”. I boken behandlas tanken om att journalistik ska vara oberoende är grundläggande för dess funktion och roll i demokratin. Men exakt vad ska journalistiken vara oberoende av?  Författarna spårar idén om journalistisk autonomi, från pressfrihetsdebatterna på 1600-talet upp till 2000-talets digitala och uppkopplade värld.

Presentationen hålls på tisdag, 23 maj, kl.8:30-9:45 i HUM.G.219

Högre seminarium i mkv med Toby Miller

Gästprofessor Toby Miller gästar oss hela veckan och kommer bland annat att hålla ett seminarium på temat "Why journalism?" som också är titeln på hans kommande bok.

Seminariumet hålls på onsdag, 24 maj, kl.13:15-15:00 i HUM F. 429