Publicerad: 2024-01-19 Uppdaterad: 2024-01-22, 08:35

Journalistikens framtida stjärnor finns på Umeå universitet

NYHET Journaliststudenternas granskningar syns i flera publikationer och bidrar till kunskap och diskussion om viktiga samhällsfrågor.

På senare tid har flera granskningar som gjorts av journaliststudenter synts publicerade i Västerbotten Kuriren, Folkbladet och Norran. Detta är resultatet av studenternas arbete från de två kursmodulerna "Undersökande journalistik I" och "Undersökande journalistik II", som utgör halva termin 5 på Journalistprogrammet, där de får chansen att lära sig mer om att gräva fram information, granska och sammanställa i begriplig form.

Positivt utbyte

Journalistprogrammet har sedan länge ett bra samarbete med Västerbottens-Kuriren där studenter kan söka praktik på tidningen och journalister från redaktionen håller i föreläsningar för våra studenter under utbildningen.

Ett av studenternas arbeten, granskningen kring förekomsten sexuella trakasserier på Volvo, publicerades redan före jul och i början av januari kom ett nytt gräv kring lärarnas problematiska arbetssituation då mängden hot och våld som riktats mot lärare ökar.

I måndags kunde man också läsa en krönika av Jessica Wennberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, där hon skriver om samarbetet mellan redaktionen och utbildningen och det positiva utbytet där båda sidor vinner på det hela.

Samarbeten med flera publikationer

Men de framgångsrika grävjobben har synts på fler ställen än i VK.

I Folkbladet synliggjordes att rekryterings- och bemanningsföretaget PersonalExpressen marknadsför jobb som inte existerar och ett annat arbete för samma publikation visar att Umeå kommun inte följer sin resepolicy.

I samarbete med Norran lyftes det faktum att skolorna i Skellefteå med störst behov har sämst tillgång på utbildade lärare.

– Det är så klart fantastiskt roligt när studenternas granskande arbeten publiceras och bidrar till kunskap och diskussion om viktiga samhällsfrågor.  Mest stolta ska förstås studenterna själva vara, för att inte tala om vår kompetenta gästlärare i undersökande journalistik, Arne Müller. Vi är tacksamma för samarbetet med både honom och de lokala redaktionerna i länet. Säger Kerstin Engström som är programansvarig för Journalistprogrammet.