Publicerad: 2019-12-12

Journaliststudenter besöker EU

NYHET Studenter från Journalistprogrammet är på studieresa i Bryssel där de introduceras till hur EU jobbar och får höra om hur journalister bevakar EU.

Text: Hanna Kalla

Studenterna har under sitt besök hälsat på Fred Hondt som visat och berättat om EU:s AV-studior, där journalister kan få gratis hjälp med filmat material från möten bland annat.

De har även besökt EU-kommissionen, där olika tjänstemän pratade om klimatfrågan, GDPR och den inre digitala marknaden. De fick där även lyssna på information om EU:s migrationspolitik och träffa svenska journalister som jobbar med EU-bevakning.

Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Välkommen till Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Journalistik

I en värld av falska nyheter och allt stridare informationsströmmar kräver goda journalistiska kunskaper.

Våra program

Värdegrundsfrågor, kommunikationsteknik och praktik gör dig redo för en modern arbetsmarknad.