Publicerad: 2019-04-16

Journaliststudenter fanns på plats under Gräv 19

NYHET Bara för att en utbildning ges på plats i Umeå innebär det inte att du är fast i norrland Den 5-6 april deltog några studenter från journalistprogrammet i Gräv19, Föreningen Grävande Journalisters årliga grävseminarium.

Med fokus på den undersökande, grävande journalistiken är Gräv en av de största och mest uppskattade träffarna som hålls för den svenska journalistkåren. Mellan 5-6 april samlades journalister både från Sverige och andra länder i Kalmar för att diskutera och lyssna på föreläsningar om grävande journalistik. Totalt fanns det över 50 schemalagda föreläsningar att välja mellan.

Studenter som läser tredje året på journalistprogrammet fanns på plats och  var påpassligt nog inne i den del av utbildning som handlar om grävande journalistik.

- Bland annat lyssnade vi på ”Det ljudliga grävet ”med Daniel Velasco från Sveriges Radio som handlade om hur man kan presentera det man har grävt fram var inspirerande, säger journaliststudenten Benjamin Backlund.

Som avslutning hölls en prisutdelning av de prestigefyllda gulspadarna som tilldelas ”de journalister – verksamma i svenska medier – som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomförd”.