Publicerad: 2018-11-23

Kognitionsvetenskapliga programmet firade 20 år

NYHET Kognitionsvetenskap är universitetets mest tvärvetenskapliga utbildning och startade som ett magisterprogram 1998. Med anledning därav jubileumsfirade Institutionen för psykologi 15 november med en konferensdag innehållande bland annat föreläsningar med inbjudna talare, posterutställningar och jubileumsmiddag.

Torsdagen 15 november firade Kognitionsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet 20 år. Detta gjordes med en välbesökt konferens och en jubileumsmiddag. Under dagen fick konferensdeltagarna lyssna till både längre och kortare föredrag av både forskare i kognitionsvetenskap men också av kognitionsvetenskapliga aktörer på den privata arbetsmarknaden.

De flesta av talarna var före detta studenter vid Kognitionsvetenskapliga programmen i Umeå. Även några nuvarande studenter presenterade sina projekt. Dagen bjöd även på posterpresentationer samt demonstrationer av ögonrörelsekameror, utrustning för att mäta fysiologisk aktivitet via armbandsur samt demonstrationer av smarta appar för minnesträning respektive schemaläggning.

- Både dagen och kvällens jubileumsmiddag blev succé med ca 150 deltagare under dagen och ca 90 middagsgäster. Det är fint att se att det finns ett så stort intresse och engagemang för ämnet, både inom och utom akademin, säger Linnea Karlsson Wirebring, programsamordnare för Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap.

- Denna händelse blev precis det vi hoppats på - både en chans till inspiration för våra nuvarande studenter, men även ett utmärkt tillfälle för marknadsföring av ämnet och samverkan med näringslivet och andra externa aktörer, säger Linus Andersson, programsamordnare för Masterprogrammet i kognitionsvetenskap.

Kognitionsvetenskapliga programmet (som finns både som kandidat- och masterprogram) är universitetets mest tvärvetenskapliga program. Programmet är ett samarbete mellan fem institutioner spridda över fyra av universitetets fakulteter samt Designhögskolan.

Läs mer om programmen här: