Publicerad: 2023-05-31

Konferens för studenterna på Umeå universitets idrottsutbildningar

NYHET På tisdagen samlades avgångsstudenterna från Tränarprogrammet, Idrottsfysiologprogrammet och Idrottsvetenskapliga programmet i Humanisthuset i en gemensam studentkonferens. Syftet var bland annat att studenterna skulle få möjlighet att presentera sina kandidatexamensarbeten respektive examinationsuppgifter för en ämnesöverskridande målgrupp och genom detta bidra till kunskapsöverföring mellan utbildningarna samt ges möjlighet till nätverkande inför det stundande arbetslivet.

Under eftermiddagen presenterade ett 40-tal studenter sina examensarbeten respektive examinationsuppgifter för examinatorer, externa åhörare samt en jurygrupp med representanter från Idrottshögskolans forskningsråd.

– Det var roligt att se så många ambitiösa studentprojekt. Studenterna var väldigt duktiga på att presentera sina arbeten och visade stor nyfikenhet på varandras arbeten, säger Tove Mårs, projektsamordnare för konferensen.

En av studenterna var Nellie Skinnar. Hon har läst tre år på Idrottsvetenskapliga programmet och presenterade ett arbete från kursen Idrottspedagogik, kompetens och arbetsmarknad, 7,5 hp. Kursen är den sista studenterna läser på programmet. Uppgiften består i att beskriva och analysera kompetenser och kompetensbehov relativt särskilda utmaningar inom idrottens område. Nellie hade valt området psykisk ohälsa inom ishockey och behovet av utbildning för ishockeyföreningar.

Nellie har alltid varit intresserad av både pedagogik och ishockey och har redan hunnit skaffa sig mycket erfarenhet inom båda områdena. Hon brinner för arbetet och vill gärna vara med och utveckla idrotten i sin kommande yrkeskarriär.

Pris för bästa presentation

Ulrika Haake, föreståndare Idrottshögskolan, samt Taru Tervo, forskningssamordnare Idrottshögskolan, var med och delade ut pris till bästa presentation på respektive program. Utmärkelserna gick till Josua Lipka, Tränarprogrammet, Julia Wedman, Idrottsfysiologprogrammet samt Melinda Johansson Idrottsvetenskapliga programmet.

Från utbildning till arbetsliv inom idrott

Under konferensen föreläste även Ola Svensson, verksamhetschef vid RF-SISU Västerbotten. Ola har tidigare (åren 2001-2005) varit student på Idrottspedagogprogrammet, det nuvarande Idrottsvetenskapliga programmet och tilldelades utmärkelsen Årets Idrottsalumn 2021.

Ola berättade som sin väg från att vara student till ett arbetsliv inom idrotten. Han poängterade särskilt att det är viktigt att studenterna hittar sitt why, vad är det som stimulerar just dem att jobba med idrott och vilka frågor de brinner för.

Gott exempel på samverkan

Konferensen ”Studentkonferens för idrottsutbildningar” är ett samarbete inom Idrottshögskolan och hälsade såväl interna som externa åhörare välkomna.
–Arbetsgruppen med Louise Davis, psykologi, Cecilia Stenling, pedagogik, samt Andreas Hult, Idrottsmedicin, utgör ett gott exempel på samverkan där lärare bygger broar mellan institutioner och program. De har på ett öppensinnat och nytänkande sätt öppnat upp för den här typen av samarbeten, säger projektsamordnare Tove Mårs.

Det var första gången denna pilotkonferensen genomfördes och arrangemanget blev mycket lyckat. Utöver sina presentationer fick studenterna möjlighet att nätverka inför det kommande arbetslivet.

– Det känns som det är ett koncept vi kommer att fortsätta med. Utöver att presentera sina arbeten fick studenterna möjlighet att bygga viktiga relationer inför det kommande arbetslivet, avslutar Tove Mårs.

Årets Idrottsalumn 2022

I samband med studentkonferensen för idrottsutbildningarna delade Pernilla Eriksson, områdeschef Idrottshögskolan, ut Årets Idrottsalumn 2022 till John Gröntvedt.

Läs nyheten John Gröntvedt tilldelas utmärkelsen Årets Idrottsalumn 2022.

Tove Mårs
Projektsamordnare, övrig/annan befattning