"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-10-06

Kör du elbil på jobbet? Det kan påverka vilken bil du köper privat

NYHET Hur kan fler börja köra elbil och hur kan producenterna hitta nya kunder? En ny avhandling vid Umeå universitet visar att personer som kör elbilar på jobbet ofta blir intresserade av att köpa elbil privat. Avhandlingen undersöker också hur normer, branding och spillover-effekter påverkar köpintresset för elbilar, och visar hur både företag och marknadsförare kan dra nytta av dessa effekter.

Elbilar behövs för att minska växthusgasutsläppen från trafiksektorn. Samtidigt stiger de globala utsläppen fortfarande och alldeles för många köper nya bränslebilar. Hur kan man skapa större intresse för elbilar och hur kan producenterna hitta nya kunder? Det är huvudmotiveringen bakom Robin Herberts avhandling.

Jämfört med användningen av bränslebilar är användningen av elbilar det bättre alternativet för miljön

Robin Herbert, doktorand vid Handelshögskolan, har i sin avhandling i företagsekonomi med specialisering inom marknadsföring undersökt hur normer, branding och spillover påverkar köpintresset för elbilar. De undersökta spillover-effekterna handlar om att beteenden i ett sammanhang kan påverka beteenden i ett annat. Till exempel blir personer som kör elbil på jobbet ofta intresserade av att köpa en privat.

– Jämfört med användningen av bränslebilar är användningen av elbilar det bättre alternativet för miljön, säger Herbert.

Tidigare forskning visar även att luftkvalitén i städer förbättras ju mindre bränslebilar används. När man jämför bränslebilar med elbilar är elbilar tydligt mer hållbara, och Herbert argumenterar därför att man kan betrakta användning av elbilar som hållbar konsumtion.

Ökar privat intresse

Förvånansvärt lite forskning finns när det gäller elbilsbranding, processen bakom hur man bygger varumärken menar Herbert.

Herberts avhandling visar att företag med elbilsflotta kan dra nytta av denna effekt. När de anställdas värderingar och normer kring miljön ligger i linje med de värderingar som elbilarna förmedlar, representerar de företaget på ett positivt sätt menar han.

– Men utöver det har jag upptäckt många andra spännande saker, nämligen att en hel del elbilsanvändare i Sverige inte bryr sig om miljön, säger Herbert.

Det är ett av de mer överraskande resultaten. De flesta elbilsanvändare som inte bryr sig om miljön har inte valt att köra elbil, utan de kör elbil på jobbet där chefen har valt bilarna förklarar Herbert. Däremot visar hans avhandling att det även finns privata elbilsägare som har lågt miljöintresse.

– Här får man, i linje med tidigare forskning, anta att andra aspekter har varit avgörande för köpet, såsom låga driftskostnader, design, eller teknologisk utveckling, säger Herbert.

Resultaten visar också att det är väldigt viktigt att elbilsvarumärken upplevs som miljövänliga för att bli intressanta för miljövänliga personer.

– Oavsett motivationerna bakom ett bilköp, så är det viktigt att bränslebilar försvinner från våra gator på lång sikt. Därför har forskning en central roll i att göra elbilar intressantare för de som behöver köpa en bil, även i framtiden. Och de som är osäkra om de vill köpa en (till) bil, ska känna sig uppmuntrade att inte göra det, betonar Herbert slutligen.

Robin Herbert

– Tyvärr ser arbetsmarknaden väldigt tuff ut just nu och jag har letat efter jobb i flera månader utan framgång. Jag kan mycket väl föreställa mig att fortsätta jobba på ett universitet eller högskola, men är även intresserad av andra jobb.

Om disputationen
Robin J. Herbert, Handelshögskolan försvarar sin avhandling med den svenska titeln: "Hållbar konsumtion i elbilskontexten: En undersökning av effekterna från normer, branding och spillover" Engelsk titel: ”Sustainable consumption in the electric vehicle context: Investigating the effects of norms, branding, and spillover”

Dag: Fredag 10 oktober, 2025
Tid: 10:15
Plats: Hörsal UB.A.210 - Lindellhallen 1

Läs hela avhandlingen här