Publicerad: 2021-06-23

Kunskapsprovet igång efter COVID-uppehåll

NYHET Kunskapsprovet är nu igång igen efter COVID-19 uppehåll och praktiska delprovet har för första gången genomförts i Uppsala.

Under april-juni har 36 läkare godkänts på kunskapsprovets teoretiska delprov och 62 läkare har godkänts på det praktiska delprovet.

- Vi är mycket glada att kunna starta med de praktiska proven igen efter ett halvårs uppehåll, säger Magnus Hultin, examinator för kunskapsprov för läkare. Samtliga som anmält sig till teoretiskt eller praktiskt delprov under våren 2021 har erbjudits plats på ett provtillfälle eller flera.

Det teoretiska delprovet genomfördes denna gång enbart i Umeå medan de praktiska delproven genomfördes vid två tillfällen i Umeå, ett i Göteborg och ett i Uppsala. Vid det teoretiska delprovet deltog 217 prövande och vid de praktiska delproven 95 prövande. Proven genomfördes med bibehållen fysiskt distansering och de praktiska proven med reducerat antal prövande per grupp.

- Sedan starten 2016 har vi ett etablerat samarbete med Medicinska fakulteten vid Göteborgs universitet och nu har vi också haft glädjen att få utöka samarbetet med Uppsala universitet, säger Magnus Hultin. Vi har mycket att lära av våra samverkanspartners och tillsammans kan vi säkerställa att kunskapsprovet genomförs med hög kvalitet.

Totalt har 447 läkare med utländsk utbildning godkänts på kunskapsprovets teoretiska och praktiska delprov sedan 1 juli 2016 och gått vidare mot legitimation.

Magnus Hultin
Universitetslektor, överläkare