Publicerad: 2022-05-24

Ny säsong för Livet i havet

NYHET Snart sommar och semester vid havet. Men vad är det för slingrigt som växer på botten? Kryper mellan stenarna? Eller som trasslat in sig fisknätet? Svaren hittar du i den digitala fälthandboken Livet i havet, som nu finns i en ny version!

Text: Markus Nordin

I Bottniska viken hittar vi en helt unik sammansättning av växter och djur

Livet i havet är en digital fälthandbok som visar de vanligaste arterna i svenska havsområden. Här presenteras över 450 arter från Bottniska viken i norr, Egentliga Östersjön och västkusten. Den är till för alla som vistas vid, på och i havet och är intresserade av livet under ytan. Och den fungerar även på båtturen eller andra äventyr där det saknas uppkoppling.

Uppdaterad och pålitlig

Inför sommaren 2022 har Livet i havet fått en rad uppdateringar, inte minst för att den ska fungera ännu bättre off-line. Den är inte längre en vanlig app, utan en så kallad PWA, Progressive Web Application. Det gör att den nu fungerar ännu bättre att installera på utställningar, naturrum och liknande. Kristina Viklund, kommunikatör vid Umeå marina forskningscentrum, är en av dem som jobbat intensivt med Livet i havet under våren.

- Antalet personer som använder webbplatsen eller laddar hem appen ökar hela tiden. Genom att den nu är en PWA blir det betydligt enklare för oss i redaktionen att hålla den fräsch. Det är viktigt för oss att informationen på Livet i havet alltid är uppdaterad och pålitlig. Därför vill vi komma ifrån det gamla systemet med att ladda hem Livet i havet som en vanlig app. Den nya Livet i havet fungerar som en app, men är en direkt spegling av webbplatsen, säger Kristina Viklund.

En annan nyhet i den nya versionen av Livet i havet är att sidan nu innehåller spännande quiz där du kan testa dina kunskaper.

Unik miljö i Bottniska viken

En av sakerna som gör Livet i havet unik är att det finns information om flora och fauna i alla svenska havsområden. Miljön i Bottniska viken ligger i gränslandet mellan hav och sjö, och de arter som finns där är en blandning mellan sötvattensarter och marina arter.

Jan Albertsson är miljöanalytiker vid Umeå marina forskningscentrum, och är en av de många experter som arbetat med att välja ut arter och faktagranska informationen om dem. Han har lång erfarenhet av arbete med Bottniska vikens flora och fauna.

- I Bottniska viken hittar vi en helt unik sammansättning av växter och djur, där många uppvisar en enorm anpassningsförmåga och använder kluriga lösningar för att överleva i en tuff miljö. Framför allt det utsötade vattnet är en utmaning, men även den långa isperioden, de oregelbundna variationerna i vattenstånd samt den snabba utveckling som sker i vikar till följd av landhöjningen. Endast ett begränsat antal arter klarar detta. Därför är också antalet arter man finner i Bottniska viken lägre än i mer typiska havsområden, med högre salthalt och jämnare livsmiljö, säger Jan Albertsson.

Här hittar du Livet i havet: www.havet.nu/livet

Instruktionsvideo för installation: https://vimeo.com/712797731/d40dfd2a5f

Bakom Livet i havet står Umeå universitet, Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Havsmiljöinstitutet. Innehållet är framtaget i samarbete med marina forskare och experter från ett flertal lärosäten.

För mer information, kontakta gärna:

Kristina Viklund